Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa verkossa ja puhelimessa
Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi, ja uusiin aukioloaikoihin siirrytään 30.5.2022 alkaen. Tarkista palvelupisteiden aukioloajat kela.fistä tai lataa käyttöösi lista kaikkien palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2022.
Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä milloin etuus maksetaan, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.
Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä. Palvelunumerot on eritelty elämäntilanteittain. Jos et löydä sopivaa numeroa, voit soittaa mihin tahansa numeroon.
Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelasta soitetaan asiakkaalle. Puhelinajan voi varata verkossa tai soittamalla mihin tahansa palvelunumeroon.
Saamenkieliset palvelut kesäkaudella
Kelan koltansaamenkielinen puhelin- ja etäpalvelu on avoinna arkisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 4.–8.7.). Pohjois- ja inarinsaameksi palvelua saa tulkin välityksellä. Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi. Löydät lisätietoa Kelan saamenkielisistä palveluista osoitteesta www.kela.fi/saame.
Palvelupisteiden aukioloajoissa muutoksia 30.5.2022 alkaen
Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi. Kesäaukiolot astuvat voimaan 30.5.2022 alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2022.
Isompien kaupunkien keskustoissa toimivat palvelupisteet ovat avoinna normaalisti tai lähes normaalisti. Pienempien palvelupisteiden osalta muutoksia on enemmän. Palvelupisteen aukiolotiedot kannattaa tarkistaa kela.fistä.
Miten hoidan Kela-asiani, jos se ei onnistu verkossa eikä puhelimessa ja lähin palvelupiste on kiinni?
Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan yleisellä tasolla Kela-asioissa. Kela-asioissa saa neuvontaa myös esimerkiksi Ohjaamoissa, Lähitoreilla ja palvelukeskuksissa. Lisäksi monella paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, eli tietokone, jonka kautta saat Kelan asiantuntijaan kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä. Voit tarkistaa palvelupisteenhausta, missä on lähin paikka, jossa saa Kelan etäpalvelua.
Voit myös ottaa yhteyttä kotikuntasi sosiaalipalveluihin, vammaispalveluihin tai terveydenhuoltoon, jossa sinua voidaan auttaa esimerkiksi puhelinajan varaamisessa. Kun sinulle varataan puhelinaika, Kelan asiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana, eikä puhelu maksa mitään.
Paperiposti kannattaa lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 Kela.