Kom på besök | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Servicestället i Skansen

Servicestället betjänar endast på bokad tid. Du kan sköta nästan alla dina FPA-ärenden också per telefon. Boka telefontid på adressen www.fpa.fi/boka-tid eller genom att ringa ett av våra servicenummer. Du hittar våra servicenummer på adressen www.fpa.fi/ring-fpa. Vid behov bokar vi en besökstid för dig till servicestället. Du kan ansöka om förmåner, meddela förändringar och skicka bilagor även i e-tjänsten MittFPA på adressen www.fpa.fi/mittfpa.

Besöksadress

Skansgatan 10, 20730 Åbo

Servicestället på kartan (suomi.fi)

Öppettider

Ring och boka tid
Vi betjänar endast på bokad tid.

Övrig kontaktinformation

FPA:s servicenummer
FPA PB 10, 00056 FPA

Tillgänglighetsinformation

Rutten till huvudingången
  • Alla över 10 bilplatser för rörelsehindrade ligger i parkeringshallen över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • I parkeringshallen finns en hiss med en automatdörr. Hissens sifferknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
Huvudingången
  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
I lokalen
  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra.
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.

Ansvarig för tjänsten

Kela

Uppdaterad

23.5.2024

Hjälp med att sköta ärenden

Ta med dig ett identitetsbevis, exempelvis körkort eller pass, när du besöker ett FPA-serviceställe. Om du sköter en annan persons ärenden behöver du en specificerad fullmakt av personen i fråga samt eget identitetsbevis.

Om du har med dig nätbankskoder eller mobilcertifikat, kan du uträtta dina FPA-ärenden på en kunddator på servicestället. Det finns inga kunddatorer på de serviceställen där man endast kan sköta ärenden med tidsbokning.

Ledar-, assistans- eller tjänstehundar är tillåtna på serviceställena.