5.7.2024Tarvitsetko ääni- tai kuvatallenteen tulkkausta? Ota huomioon nämä neljä asiaaTiesitkö, että Kela järjestää tallenteiden, kuten videoiden tai podcastien tulkkausta vuorovaikutustilanteissa? Myös opiskeluun ja työhön liittyviä tallenteita voidaan tulkata. Tässä on neljä tärkeää asiaa, jotka sinun on hyvä tietää.Artikkeli27.6.2024Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihinKelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin. Tiedote26.6.2024Etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu päättyy kesäkuun lopussaVammaisten tulkkauspalvelukeskuksen tarjoama etäpalvelun kirjoitustulkkauskokeilu päättyy tämän kuun lopussa. Puoli vuotta kestänyt kokeilu on tarjonnut asiakkaille mahdollisuuden käyttää kirjoitustulkkausta etänä lyhyissä asioimistilanteissa.Tiedote27.5.2024Kela käynnistää uudelleen vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutuksenKela on käynnistänyt uudestaan vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutuksen, joka keskeytyi aiemmin. Kilpailutus alkaa uudelleen koko maassa.Tiedote20.5.2024Kela keskeyttää vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutuksen teknisten syiden takiaKela on päättänyt keskeyttää vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutuksen teknisten ongelmien takia. Uusi kilpailutus julkaistaan mahdollisimman pian.Tiedote29.4.2024Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus alkaaKela on käynnistänyt vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutuksen. Kilpailutus alkaa koko maassa.Tiedote9.4.2024Vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan suunnittelu on päättymässä – asiakkaiden ajatuksia selvitettiin asiakaskyselylläSyksyllä 2023 alkaneen hankinnan suunnittelun tueksi on lähetetty kysely vammaisten tulkkauspalvelun asiakkaille sekä järjestetty markkinavuoropuhelu. Kilpailutuksen arvioidaan alkavan huhtikuun aikana.Tiedote28.3.2024Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua voidaan tarjota vain vuorovaikutukseen ihmisen kanssaKela on tarkentanut ohjeistustaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluista, sillä se ei voi järjestää tallenteiden, kuten podcastien, televisio- ja radio-ohjelmien tai elokuvien tulkkaamista. Kela on pahoillaan siitä, ettei se ole tuonut asiaa aiemmin riittävän selvästi esiin.Tiedote19.3.2024Vammaisten tulkkauspalvelukeskus kokeilee puhelun tallentamisesta kertovaa tiedotettaVatu-keskus kokeilee puhelun tallentamisesta kertovaa automaattista tiedotetta ulossoiton yhteydessä 2.4. alkaen.Tiedote15.12.2023Vielä ehdit vastata vammaisten tulkkauspalvelun asiakaskyselyynKeräämme asiakkaiden ajatuksia vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta. Meitä kiinnostaa muun muassa se, mitä asiakkaat ajattelevat etätulkkauksesta ja työelämän tulkkauksesta. Asiakaskysely on avoinna 7.1.2024 asti.Tiedote7.12.2023Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu päättyy vuoden 2023 lopussaKelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilu hätäilmoituksen tekemisestä suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta päättyy. Palvelu loppuu, koska sen rahoitus päättyy.Tiedote31.10.2023Kela kokeilee kirjoitustulkkausta Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussaKela aloittaa kokeilun, jossa Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa saa palvelua ja lyhytkestoista etätulkkausta kirjoitustulkkauksella. Tarkoituksena on selvittää, miten kirjoitustulkkaus soveltuu käytettäväksi etäpalvelussa.Tiedote10.10.2023Kela aloittaa vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan suunnittelunVammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun seuraavaa hankintaa suunnitellaan yhteistyössä sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa.Tiedote22.9.2023Kela on keskeyttänyt vammaisten tulkkauspalvelun välitysjärjestelmän hankinnanKela päätti elokuussa keskeyttää uuden tulkkauspalvelun välitysjärjestelmän hankinnan. Keskeytyksen syynä oli hankintaan tehtävä tarkennus. Uusi tarjouspyyntö julkaistaan keväällä 2024.Tiedote30.3.2023Valtaosaa Kelan etuuksista voi nyt hakea OmaKelassaLomakkeiden lähettäminen OmaKelassa on nyt aiempaa helpompaa. Lähes kaikkia Kelan etuuksia pääsee jatkossa hakemaan OmaKelan Tee hakemus -sivulta.Tiedote15.12.2022Tee hakemus suomalaisella viittomakielelläVoit tehdä nyt kaikki vammaisten tulkkauspalvelun omat hakemukset suomalaisella viittomakielellä. Voit myös täydentää jo tehtyjä hakemuksia viittomakielellä. Tiedote13.12.2022Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuodenKelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilussa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kesällä 2021 alkanutta kokeilua on päätetty jatkaa vuoden 2023 loppuun.Tiedote12.12.2022Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksiaKela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut osassa Suomea. Palveluntuottajia valittiin yhteensä 151. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.Tiedote8.11.2022Vammaisten tulkkauspalvelu: tulkkeihin voi tulla muutoksiaLähetimme kaikille Vatu-keskuksen asiakkaille asiakaskirjeen tulkkien muutoksista marraskuussa. Voit katsoa kirjeen viitottuna videolta.Tiedote1.6.2022Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu vuoden loppuunKela ja Hätäkeskuslaitos käynnistivät kesäkuussa 2021 kokeilun, jossa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kokeilu on nyt saanut jatkoa ja jatkuu vuoden 2022 loppuun,Tiedote