15.12.2023Vielä ehdit vastata vammaisten tulkkauspalvelun asiakaskyselyynKeräämme asiakkaiden ajatuksia vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta. Meitä kiinnostaa muun muassa se, mitä asiakkaat ajattelevat etätulkkauksesta ja työelämän tulkkauksesta. Asiakaskysely on avoinna 7.1.2024 asti.7.12.2023Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu päättyy vuoden 2023 lopussaKelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilu hätäilmoituksen tekemisestä suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta päättyy. Palvelu loppuu, koska sen rahoitus päättyy.31.10.2023Kela kokeilee kirjoitustulkkausta Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussaKela aloittaa kokeilun, jossa Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa saa palvelua ja lyhytkestoista etätulkkausta kirjoitustulkkauksella. Tarkoituksena on selvittää, miten kirjoitustulkkaus soveltuu käytettäväksi etäpalvelussa. 10.10.2023Kela aloittaa vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan suunnittelunVammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun seuraavaa hankintaa suunnitellaan yhteistyössä sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa.22.9.2023Kela on keskeyttänyt vammaisten tulkkauspalvelun välitysjärjestelmän hankinnanKela päätti elokuussa keskeyttää uuden tulkkauspalvelun välitysjärjestelmän hankinnan. Keskeytyksen syynä oli hankintaan tehtävä tarkennus. Uusi tarjouspyyntö julkaistaan keväällä 2024.30.3.2023Valtaosaa Kelan etuuksista voi nyt hakea OmaKelassaLomakkeiden lähettäminen OmaKelassa on nyt aiempaa helpompaa. Lähes kaikkia Kelan etuuksia pääsee jatkossa hakemaan OmaKelan Tee hakemus -sivulta.15.12.2022Tee hakemus suomalaisella viittomakielelläVoit tehdä nyt kaikki vammaisten tulkkauspalvelun omat hakemukset suomalaisella viittomakielellä. Voit myös täydentää jo tehtyjä hakemuksia viittomakielellä. 13.12.2022Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuodenKelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilussa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kesällä 2021 alkanutta kokeilua on päätetty jatkaa vuoden 2023 loppuun.12.12.2022Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksiaKela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut osassa Suomea. Palveluntuottajia valittiin yhteensä 151. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.8.11.2022Vammaisten tulkkauspalvelu: tulkkeihin voi tulla muutoksiaLähetimme kaikille Vatu-keskuksen asiakkaille asiakaskirjeen tulkkien muutoksista marraskuussa. Voit katsoa kirjeen viitottuna videolta.1.6.2022Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu vuoden loppuunKela ja Hätäkeskuslaitos käynnistivät kesäkuussa 2021 kokeilun, jossa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kokeilu on nyt saanut jatkoa ja jatkuu vuoden 2022 loppuun,25.4.2022Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on käynnistynytKela järjestää kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut tulkkauspalvelulain (laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta 133/2010) nojalla. Kela hankkii palvelut ulkopuolisilta palveluntuottajilta. Hankinta tehdään neljällä hankinta-alueella.22.3.2022Kela käynnistää seuraavan vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan valmistelunMarkkinaoikeus on kumonnut osan Kelan hankintapäätöksistä vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelussa. Kela käynnistää seuraavan hankinnan valmistelun välittömästi. Asiakkaat voivat tilata tulkkeja tavalliseen tapaan.22.2.2022Markkinaoikeus on kumonnut osan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun hankintapäätöksistäMarkkinaoikeus on kumonnut osan Kelan hankintapäätöksistä vammaisten tulkkauspalvelussa. Markkinaoikeuden ratkaisulla ei ole välittömiä vaikutuksia tulkkauspalveluun, ja asiakkaat voivat tilata tulkkeja tavalliseen tapaan.2.2.2022Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun Itäisen alueen täydennyshankintaKela järjestää kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut tulkkauspalvelulain (laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta 133/2010) nojalla. Kela hankkii palvelut ulkopuolisilta palveluntuottajilta.5.1.2022Kelan viittomakielen etätulkkausta kokeillaan poliisipartioiden työssäTammikuusta 2022 alkaen poliisipartiot voivat hyödyntää Kelan viittomakielen tulkkausta. Etätulkkaus toimii 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kyseessä on Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilu, joka laajenee nyt poliisin käyttöön.28.10.2021Uudessa kokeilussa vammaisten tulkkauspalvelun hakemuksen voi tehdä viittomakielelläKela on käynnistänyt kokeilun, jossa vammaisten tulkkauspalvelun asiakkaat voivat tehdä hakemuksia suomalaisella viittomakielellä. Viittomakielellä voi hakea esimerkiksi lisätunteja, opiskelutulkkausta ja oikeutta tulkkauspalveluun. Kokeilu edistää kuulovammaisten yhdenvertaisuutta.16.6.2021Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun täydennyshankinta 2021Kela järjestää kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut tulkkauspalvelulain (laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta 133/2010) nojalla. Kela hankkii palvelut ulkopuolisilta palveluntuottajilta.15.6.2021Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu käynnistyy kesäkuussa 2021Kela ja Hätäkeskuslaitos käynnistävät kesäkuussa kokeilun, jossa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta viranomaispalveluissa.