Beslut
När FPA har behandlat din ansökan får du ett beslut. I beslutet meddelas beloppet av förmånen, motiveringarna för beslutet och när förmånen betalas ut. Du får ett beslut även om förmånen inte beviljas.
När får jag ett beslut?
När du har lämnat in alla uppgifter som begärts kan du i lugn och ro vänta på beslutet. De handläggningstider som vi meddelar är uppskattningar. Du behöver inte bli orolig även om handläggningen av din ansökan tar lite längre.
I kundtjänsten har man inte information om när du får ett beslut eller hur länge handläggningen av din ansökan tar. Ring telefontjänsten om ditt behov av stöd är brådskande. Handläggningen kan inte påskyndas via MittFPA.
Beslut i MittFPA eller per post
Du får beslutet i MittFPA och per post om du inte har avstått från papperspost. I MittFPA kan du se beslutet under Egna Förmåner på förstasidan.
I MittFPA hittar du de beslut som meddelats under de senaste sex åren. Om du behöver ett äldre beslut kan du be att FPA skickar det till dig per post. Skicka i så fall ett meddelande i MittFPA eller ring telefontjänsten.
Avstå från papperspost
Du kan välja att få de flesta beslut från FPA endast i elektronisk from. Då får du beslut, brev och övriga handlingar endast i MittFPA.
Läs hur du kan avstå från papperspost.
FPA rättar felaktiga beslut
Om FPA upptäcker ett fel i ditt beslut, rättar FPA beslutet. Felet kan rättas antingen till din fördel eller till din nackdel. Felet kan rättas till din nackdel endast om du samtycker till rättelsen. Om du inte samtycker till en rättelse kan FPA framställa ett yrkande till besvärsnämnden om att beslutet ska undanröjas.
FPA meddelar ett beslut om rättelsen. Du har rätt att överklaga beslutet genom besvär.
Om du är missnöjd med beslutet
Om du anser att ett beslut är felaktigt kan du överklaga beslutet genom besvär. Tillsammans med beslutet får du anvisningar om hur man överklagar ett beslut. Om du har frågor om beslutet ska du först kontakta FPA.