Avbrott i e-tjänsten 28.1 kl. 6.00–8.00 Mer information
Det kan förekomma störningar i sökningen av handlingar på grund av underhållsarbeten 28.1.2020 kl. 19–23 Mer information
FPA:s kundservice
I e-tjänsten
- Ansök om förmåner
- Du kan ansöka om nästan alla förmåner på webben.
- Prova på den nya e-tjänst
- E-tjänstens nya förstasidan fungerar i mobila apparater. Du kan enkelt kontrollera dina FPA-ärenden och om det saknas något i din ansökan.
- Skicka bilagor
- Skanna eller fotografera nödvändiga bilagor.
- Meddela om ändringar
- Ändrades din adress, dina inkomster eller ditt parförhållande? Ändringar kan påverka dina förmåner.
- Anvisningar och IT-stöd
- Kolla tips om det uppstår problem.
Frågor och svar
- Handläggningstiderna
- Genomsnittlig handläggningstid per förmån.
- Vanliga frågor om coronaläget
- Få svar på frågor om coronavirusepidemin och FPA's förmåner.
- Forumet Fråga FPA
- Ställ en fråga eller läs svar på andras frågor.
- Chattrobot
- Roboten svarar på frågor om stöd för barnfamiljer.
- FPA på Facebook
- Vi svarar på allmänna frågor på Facebook. Du kan byta språk via sidans inställningar.
Per telefon
- Telefonservice vardagar 9−16
- I början av veckan och på eftermiddagar kan det bli kö.
- Telefonservice på andra språk
- På finska, samiska, engelska, arabiska, somaliska och ryska.
- Internationella situationer vardagar 10−15
- Ska du flytta utomlands eller till Finland? Fråga om socialskydd i internationella situationer.
- Indrivningscentret vardagar 9−16
- Vill du fråga om en betalningsplan, ett indrivningsbrev som du fått eller betalningsbefrielse? I övriga ärenden ring telefonservicen.
På serviceställen
- Öppettider och adresser
- Kolla serviceställenas och -punkternas besöksadresser och öppettider. Skicka posten till adressen FPA, PB 10, 00056 FPA.
- Serviceställe eller servicepunkt?
- På FPA:s serviceställen får du personlig rådgivning, på servicepunkterna allmänna råd av flera myndigheter.
- Distansservice
- Kolla vilka servicepunkter som erbjuder distansservice.