Kom på besök | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Kom på besök

Du kan uträtta dina FPA-ärenden på vilket som helst av våra serviceställen eller vid en servicepunkt för samservice.

Det går inte att ringa till FPA:s serviceställen. Vi betjänar våra kunder per telefon på servicenumren för olika livssituationer.

På vissa serviceställen kan man uträtta ärenden endast med tidsbokning. Du kan boka en tid genom att ringa det servicenummer som är aktuellt i din livssituation.

När du besöker ett FPA-serviceställe behöver du ett identitetsbevis, exempelvis körkort eller pass. Om du uträttar ett ärende för en annan person behöver du dessutom en specificerad fullmakt av personen i fråga.

FPA:s serviceställen får du personlig rådgivning och handledning om FPA:s förmåner. Vid behov bokar kundrådgivaren en telefontid eller en ny besökstid för dig. På serviceställena betjänas du av FPA:s egen personal.

Vid en servicepunkt kan du uträtta FPA-ärenden men också ärenden hos kommunen och många andra myndigheter. Där kan du hämta FPA:s ansökningsblanketter och broschyrer och få allmän information om hur du ansöker om förmåner och använder e-tjänsterna. Du kan också lämna in en ansökan. Vid servicepunkten får du hjälp av kommunens anställda.

Om du har med dig ett identifieringsverktyg, dvs. nätbankskoder eller mobilcertifikat, kan du uträtta dina FPA-ärenden på en kunddator vid servicestället eller servicepunkten.

Ledarhundar är tillåtna på serviceställena och servicepunkterna.

Serviceställena landskapsvis

Nedan ser du FPA:s egna serviceställen per landskap. Uppgifter om servicepunkterna finns i tjänsten Suomi.fi.

Senast ändrad 22.2.2024