Lääkeoston toimittaminen ja korjaaminen | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Asiointipalveluissa käyttökatko 14.12. klo 6.00–20.00 Lue lisää

Oston toimittaminen ja korjaaminen

Voit lähettää lääkeoston tiedot Kelaan, kun luovutat lääkkeet asiakkaalle. Tällöin oston tiedot välittyvät Kelan lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalveluun. Samalla tiedot asiakkaan alku- ja vuosiomavastuukertymistä päivittyvät reaaliaikaisesti Kelan suorakorvaustietojen kyselypalveluun (ks. Kyselypalvelu on reaaliaikainen). Tämän jälkeen päivittyneet kertymätiedot ovat heti kaikkien apteekkien haettavissa.

Jos asiakkaalle on välttämätöntä hinnoitella saman asiointikerran lääkkeet useampaan ostoon, katso ohjeet Useita ostoja samalle asiakkaalle.

Kelan lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalvelu

Vastaanottopalvelu tarkistaa apteekin lähettämän oston tekemällä teknisiä tarkistuksia. Tarkistuksilla varmistetaan esimerkiksi, että oston hintatieto on ilmoitettu numeroina, reseptin kirjoituspäivä on oikeassa muodossa tai samaa ostoa ei ole aikaisemmin lähetetty vastaanottopalveluun.

Jos oston tarkistuksessa havaitaan virhe, apteekki saa heti paluusanomassa tiedon, ettei ostoa hyväksytä. Tällöin apteekin on välittömästi selvitettävä virheen syy ja korjattava osto oikeaan muotoon. Osto ei ole Kelassa eikä asiakkaan reaaliaikaisissa kertymätiedoissa ennen kuin vastaanottopalvelu on hyväksynyt oston.

Vastaanottopalvelu ei tarkista oston korvaus- ja hintatietojen oikeellisuutta.

Sivu päivitetty 7.5.2021