Näin tilaat taksin asiakkaalle

Terveydenhuollon yksiköt tilaavat asiakkaiden taksimatkat oman maakunta-alueensa tilausvälityskeskuksesta, terveydenhuollon yksiköille tarkoitetusta tilausnumerosta. Tilaa taksimatka heti, kun asiakkaan kotiutusaika on tiedossa.

Katso terveydenhuollolle tarkoitetut maakunnalliset tilausnumerot (pdf). Huomaa, että numerot on tarkoitettu ainoastaan terveydenhuollon ammattilaisille.

Jos tilaat taksin muualta kuin tilausvälityskeskuksesta, asiakas maksaa koko matkan hinnan itse. Muualta tilatusta taksista Kela ei voi maksaa matkakorvausta, eikä asiakas voi hakea sitä Kelasta jälkikäteenkään.

Jos tilaat taksin asiakkaalle yksittäisen meno- tai paluumatkan, asiakas ei tarvitse todistusta SV 67, vaan tilauspuhelu vastaa sitä.

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:

  • kotiutuvan potilaan nimi ja henkilötunnus
  • mihin ja milloin potilas kotiutuu (muista tarkastaa asiakkaan oikea kotiutumisosoite)
  • mistä taksi noutaa potilaan
  • mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja, käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline
  • puhelinnumero, josta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista, kerro siitä tilauspuhelun yhteydessä.

Näin tilaat Kela-taksin asiakkaalle – pikaohje terveydenhuollolle

Tulostettavasta infolehtisestä löydät tiiviit ohjeet sekä tilausnumerot terveydenhuollon käyttöön.

Näin asiakas tilaa Kela-taksin itselleen

Alla on Näin tilaat taksin -pikaohje ja numerojuliste maakunnittain.

Tulosta Näin tilaat taksin -pikaohje asiakkaalle. Pikaohjeissa on asiakkaille tarkoitetut tilausnumerot. Numerojulisteen voi tulostaa esimerkiksi hoitopaikan ilmoitustaululle. Myös numerojulisteessa on asiakkaalle tarkoitettu tilausnumero.

Ohjeet taksin tilaamiseen ja asiakkaille tarkoitetut tilausnumerot löytyvät myös Näin tilaat taksin -sivulta (Henkilöasiakkaat-osio).