Asioi verkossa
Asiakaspalvelu
Näin tilaat taksin asiakkaalle
Terveydenhuollon yksiköt tilaavat asiakkaiden taksimatkat oman maakuntansa tilausvälityskeskuksista, terveydenhuollon yksiköille tarkoitetuista tilausnumeroista.
Jokaisessa maakunnassa on kaksi tilausvälityskeskusta, jotka järjestävät Kelan korvaamia taksimatkoja. Asiakas valitsee, kummasta tilausvälityskeskuksesta taksi tilataan.
Tilaa taksimatka heti, kun asiakkaan kotiutusaika on tiedossa.
Täytä todistus matkakorvausta varten
Asiakas tarvitsee todistuksen matkakorvausta varten (lomake SV 67), kun hän hakee korvausta taksilla tehdystä matkasta.
Lomakkeen täyttää aina terveydenhuollon ammattihenkilö, ei asiakas itse.
Jos tilaat taksin asiakkaalle yksittäiseen meno- tai paluumatkaan, asiakas ei tarvitse todistusta, vaan tilauspuhelu vastaa sitä.
Lue lisää todistuksesta SV 67.
Tilaa taksi aina tilausvälityskeskuksesta
Kelan korvaama taksimatka pitää aina tilata Kelan kanssa suorakorvaussopimuksen tehneestä tilausvälityskeskuksesta. Jos tilaat taksin muualta, asiakas maksaa koko matkan hinnan itse.
Kela ei voi maksaa matkakorvausta muualta tilatusta taksista.
Kerro nämä asiat tilauspuhelussa
Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:
- mikä on kotiutuvan asiakkaan nimi ja henkilötunnus
- mihin ja milloin asiakas kotiutuu (muista tarkastaa asiakkaan oikea kotiutumisosoite)
- mistä taksi noutaa asiakkaan
- mitä kulkuneuvoa asiakkaan terveydentila edellyttää (taksia, esteetöntä autoa tai invataksia, paaritaksia)
- mitä muuta kuljettajan täytyy tietää: mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja, käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline
- mistä puhelinnumerosta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.
Jos asiakkaan kuljetukseen liittyy jokin terveydentilaan liittyvä erityistarve, kerro tästä tilauspuhelun yhteydessä (esimerkiksi jalkaa ei voi koukistaa, joten asiakas tarvitsee enemmän tilaa).
Kerro myös, jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista.
Jos matkaan tulee muutos
Ilmoita viipymättä tilausvälityskeskukseen, jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu. Palveluntuottajalla on oikeus veloittaa asiakkaalta perumatta jäänyt tilaus.
Toimi näin, jos asiakkaalle tilattu taksi ei tule
Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että asiakas saa taksin tilauksen mukaisesti. Ennalta tilatun taksin pitää saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta.
Jos taksi ei tule, soita siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilasit taksin. Tilausvälityskeskuksen pitää järjestää asiakkaalle korvaava kuljetus. Jos tämä ei ole mahdollista ja asiakas joutuu itse järjestämään kuljetuksen, tilausvälityskeskus korvaa hänelle aiheutuneet tarpeelliset kustannukset kokonaan.
Tilausnumerot terveydenhuollon henkilökunnalle
Alla taulukossa on numerot, joista terveydenhuollon henkilökunta voi tilata taksin asiakkaalle.
Asiakas ei voi itse tilata taksia näistä numeroista. Älä anna terveydenhuollon henkilökunnalle tarkoitettuja numeroita asiakkaille!
Katso asiakkaille tarkoitetut tilausnumerot (Henkilöasiakkaat-osio).
Jokaisessa maakunnassa on kaksi tilausvälityskeskusta, jotka järjestävät Kelan korvaamia taksimatkoja. Asiakas valitsee, kummasta tilausvälityskeskuksesta taksi tilataan.
Maakunta |
Tilausvälityskeskukset ja tilausnumerot terveydenhuollon henkilökunnalle |
---|---|
Etelä-Karjala |
Taksi Saimaa Oy, 0800 555 124 Taksi Päijänne Oy , 0800 021 88 |
Etelä-Pohjanmaa |
Keskustaksi Oy, 0800 924 41 Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 101 |
Etelä-Savo |
DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 717 Ekvator Oy (Etelä-Savon Taksivälitys), 0800 306 603 |
Kainuu |
Kainuun Taksivälitys Oy (KORPITAXI), 0800 933 88 Menevä Oy, 0800 021 90 |
Kanta-Häme |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 617 Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 58 |
Keski-ja Pohjois-Pohjanmaa |
Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), 0800 933 66 Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 740 |
Keski-Suomi |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 609 Menevä Oy, 0800 021 84 |
Kymenlaakso |
DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 412 151 Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 64 |
Lappi |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 611 Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 55 |
Pirkanmaa |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 607 Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 711 |
Pohjanmaa |
Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 501 Keskustaksi Oy, 0800 924 45 |
Pohjois-Karjala |
Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 101 001 Menevä Oy, 0800 021 86 |
Pohjois-Savo |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 615 Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 102 001 |
Päijät-Häme |
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 61 Lahden Aluetaksi Oy, 0800 301 24 |
Satakunta |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 613 Keskustaksi Oy, 0800 924 43 |
Uusimaa |
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 52 Taksi Helsinki Oy, 0800 414 602 |
Varsinais-Suomi |
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 605 Menevä Oy, 0800 021 81 |
Tulostettavat materiaalit
Alla on numerojuliste ja Näin tilaat taksin -infolehtinen maakunnittain. Tulosta asiakkaalle Näin tilaat taksin -infolehtinen.
Numerojulisteen voi tulostaa esimerkiksi hoitopaikan ilmoitustaululle. Myös numerojulisteessa on asiakkaalle tarkoitetut tilausnumerot.
Asiakas saa itse valita, kummalta palveluntuottajalta taksimatka tilataan.