Tilitystietojen välityspalvelu

Tilitystietojen välityspalvelussa palveluntuottaja voi siirtää suorakorvaustilitykset Kelan ylläpitämälle palvelimelle. Kela hakee tilitykset palvelimelta pankkipäivinä klo 12.

Välityspalveluun tunnistautuminen

Palveluntuottaja kirjautuu Tilitystietojen välityspalveluun Suomi.fi-valtuudella.

Suomi.fi-tunnistautuminen onnistuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai eIDAS-tunnistuksella.

Jotta voit käyttää sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelua, sinulla pitää olla Suomi.fi-valtuus "Sairaanhoidon korvausten tilitystietojen toimittaminen".

Voit antaa ja pyytää valtuuksia Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

Kirjaudu Tilitystietojen välityspalveluun

Muista tarkistaa palautesanomat välityspalvelussa

Tilityksistä tulee välityspalveluun palautesanomat. Palautesanomat kertovat, onko tilitys otettu Kelassa onnistuneesti vastaan. Palveluntuottajan pitää seurata palautesanomia ja huolehtia siitä, että tilitykset ovat menneet läpi.

Palautesanoma näkyy välityspalvelussa seuraavana pankkipäivänä sen jälkeen, kun Kela on hakenut tilityksen palvelimelta. Kela hakee tilitykset palvelimelta seuraavana pankkipäivinä klo 12.

Jos palveluntuottaja on siis jättänyt tilitykset välityspalveluun perjantaina klo 12 mennessä, Kela hakee tilityksen maanantaina. Palautesanoma näkyy välityspalvelussa tiistaina.

Palautesanoma on ”Käsitelty” jos tilitys on otettu Kelassa onnistuneesti vastaan.

Palautesanoma on ”Hylätty” jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan.

Palvelussa ilmoitetaan virheen syy, minkä vuoksi tilityksen vastaanotto epäonnistui.

Tilityksen lukeminen pysähtyy ensimmäiseen virheeseen. Jos tilitys sisältää useamman kuin yhden virheen, vain ensimmäisen virheen syy kerrotaan palautesanomassa.

Jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan, palveluntuottajan pitää korjata tilitystiedostossa ollut virhe ja lähettää tilitys uudelleen.