Ansvar och hållbarhet i upphandlingen
Ansvar är ett viktigt element i FPA:s strategi och verksamhet. FPA främjar en hållbar utveckling genom att måna om kundernas, personalens och miljöns välbefinnande samt om ekonomisk hållbarhet i sin verksamhet.
Läs mer om ansvar och våra strategiska riktlinjer för hållbarhet.
Vi vill försäkra oss om att också de produkter och tjänster som vi upphandlar har producerats under socialt ansvarsfulla och miljömässigt hållbara förhållanden.
FPA:s upphandlingsstrategi
FPA:s mission och vision för upphandlingen berättar om verksamhetens syfte och vad man vill uppnå i framtiden. De skapar en grund utifrån vilken de strategiska riktlinjerna för upphandlingen fastställs.
FPA:s strategiska riktlinjer för upphandlingen (pdf, på finska).
Vår mission: Vi agerar kundorienterat, ansvarsfullt och i växelverkan för att med våra upphandlingar bidra till att FPA:s mål uppnås.
Vår vision: Vi är en föregångare inom ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar upphandling med samhällseffekt.
FPA:s etiska riktlinjer för leverantörer
Folkpensionsanstaltens (FPA) verksamhet grundar sig på följande värderingar: respekt för individen, kompetens, samverkan och nytänkande. Vi förväntar oss att våra produkt- och tjänsteleverantörer förstår dessa värderingar och förbinder sig att iaktta dem.
De etiska riktlinjerna för leverantörer utgör ett minimikrav som alla våra leverantörer ska uppfylla när de samarbetar med oss.