Ansvar och hållbarhet
Målet för vårt ansvarsarbete är att främja en hållbar välfärd där förutsättningar för välfärd skapas för alla – också för kommande generationer.
FPA:s uppgift är att stödja individens förutsättningar för välfärd: vi tryggar försörjningen, främjar hälsan och stöder funktionsförmågan i olika livssituationer. Vår verksamhet har en utbredd inverkan på samhället.
Genom ansvarsarbetet säkerställer vi att vi främjar jämlikhet och tryggar mänskliga rättigheter, att vi håller oss inom gränserna för naturens bärkraft och stärker en hållbar förvaltning. Därigenom främjar vi en hållbar välfärd och stärker förtroendet för vårt gemensamma system.
Våra strategiska riktlinjer för hållbarhet
FPA:s strategiska riktlinjer för hållbarhet anger prioriteringarna för vår verksamhet och sätter fokus på de ansvarsteman där effekten är störst. Riktlinjerna anger hur vi på FPA kan främja hållbarhet i relationen med våra kunder, miljön, intressentgrupper och samhället i stort.
Våra riktlinjer är:
- Social hållbarhet utgör grunden för förtroende.
- Vi producerar jämlika tjänster för alla utifrån deras behov.
- Vi stärker vår gemensamma värdegrund genom att trygga mänskliga rättigheter.
- Vi tryggar förutsättningarna för välfärd genom ekologisk hållbarhet.
- Vi stöder uppnåendet av gemensamma klimatmål och motarbetar förlusten av biologisk mångfald genom systematiskt arbete.
- Vi främjar hållbarhet genom resurssmarta lösningar och tillvägagångssätt.
- Vi stöder samhällelig stabilitet genom hållbar förvaltning.
- Vi stärker det samhälleliga förtroendet.
- Vi använder offentliga medel på ett hållbart sätt.
Hållbar välfärd skapas inom gränserna för naturens bärkraft. Miljökrisen leder till ökad ojämlikhet, hälsobelastning och problem med försörjningen. De skadliga effekterna drabbar ofta mest dem som redan har det sämre ställt. Genom att lösa miljöutmaningarna skapar vi förutsättningar för att trygga försörjningen och hälsan för alla – nu och i framtiden.
Miljöansvar som grund för hållbarhet
- Vi arbetar målmedvetet för att minska vår klimatpåverkan.
- Vi utvecklar våra upphandlingar ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Vi främjar digitalisering där tekniska lösningar hjälper oss att uppnå hållbarhet.
- Vi effektiverar användningen av lokaler och fattar beslut som hjälper oss att använda resurser på ett smart sätt.
- Vi möjliggör ekologiskt mer hållbara rutiner i vardagen med hjälp av modellen ekotuki (ekotuki.fi, på finska).
Hållbar förvaltning är en verksamhetsprincip som ska säkerställa att man i organisationens verksamhet beaktar dess ekologiska, sociala och långsiktiga effekter.
Genom hållbar förvaltning stärker vi förtroendet för vårt gemensamma system och stöder samhällelig stabilitet, vilka är centrala förutsättningar för en hållbar välfärd.
Hållbar förvaltning som utgångspunkt
- Vi stärker etiken i våra verksamhetssätt.
- Vi ökar transparensen och förvaltningens effektivitet.
- Vi säkerställer att de gemensamma tillgångarna är tillräckliga också i framtiden.
- Vi ser till datasäkerheten.
- Vi använder nya tekniker på ett ansvarsfullt sätt.
- Vi beaktar ekologiska och sociala aspekter i våra beslut samt beslutens långsiktiga effekter.
Omsättning av hållbarhetsmålen i praktiken
Hållbarhet är ett strategiskt viktigt tema för FPA och visar oss vägen mot den framtid vi vill nå. Vi främjar olika dimensioner av hållbarhet genom långsiktigt arbete och strategiskt ledarskap. Hållbarhet skapas också i de FPA-anställdas dagliga arbete och möten – vi skapar förutsättningar för välfärd tillsammans.
- Vi avlägsnar hinder för jämlikhet i enlighet med de likabehandlingsplaner som gjorts upp för kunderna och personalen.
- Vi stärker vår kundförståelse och kundernas medverkan i utvecklingen av tjänster.
- Vi utvärderar och utvecklar regelbundet våra etiska förfaranden, till exempel i fråga om användningen av artificiell intelligens.
- Vi följer våra klimatutsläpp i enlighet med GHG-protokollet och minskar utsläppen bland annat genom att förbättra effektiviteten i fråga om lokaler och resurser.
- Vi utvecklar kontinuerligt utvärderingen och hanteringen av effekterna av våra upphandlingar.
- Vi ökar personalens förståelse för olika hållbarhetsteman bland annat genom att ordna regelbundna informationsmöten under temat hållbarhet.
Vid FPA innebär främjande av social hållbarhet att man stöder kundernas och personalens jämlikhet, tryggar mänskliga rättigheter samt stärker flerstämmigheten och delaktigheten. Som myndighet och verkställare av den sociala tryggheten har FPA ett särskilt ansvar för att trygga jämlikhet och mänskliga rättigheter. Samtidigt stärker vi också förtroendet för vårt gemensamma system.
Jämlikhet är kärnan i vår verksamhet
Mänskliga rättigheter som grundläggande värde och rättighet