Digitalisaation ja tiedon liikkuvuuden edistäminen
Teknologialla voidaan parantaa asiakkaan palvelujen sujuvuutta ja vaikuttavuutta. Siksi pidämme tärkeänä edistää tiedon liikkuvuutta ja purkaa digitalisaation esteitä.
Kela haluaa hyödyntää tehokkaasti teknologiaa ja automaatiota, jotta palvelumme vastaavat paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja voimme kohdentaa resurssejamme hyvin. Näin voimme tukea myös niitä asiakkaita, joille digitaaliset palvelut eivät sovi.
Tiedon liikkuvuuden parantaminen tuo hyötyjä niin asiakkaille kuin koko yhteiskunnalle. Tiedon liikkumista rajoittavat nykyisin monet lainsäädännölliset ja toiminnalliset esteet, jotka kuormittavat sekä asiakkaita että viranomaisia. Asiakkaalle esteet merkitsevät byrokratiaa, viivästyksiä ja vaikeuksia saada palveluja ajoissa. Tiedon tulee liikkua sujuvasti ja turvallisesti siellä, missä sitä tarvitaan.
Eepos-kehittämisohjelmassa uudistamme vaiheittain etuuskäsittelyn, asioinnin palvelut ja toimintatavat sekä niiden vaatimat järjestelmät niin, että ne vastaavat digitaalisen ensisijaisuuden vaatimuksia. Mittavan uudistuksen onnistuminen edellyttää, että Kela saa teknologian ja automaation mahdollisuudet täysimääräisesti käyttöönsä.
Kela kehittää ja ylläpitää kansallisia Kanta-palveluja. Kannan avulla potilas- ja asiakastiedot liikkuvat eri toimijoiden välillä, ja siten Kanta on yksi sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen osa. Kanta mahdollistaa tiedolla johtamisen, lisää kustannustehokkuutta ja tukee hoidon jatkuvuutta. Haluamme varmistaa, että Kanta-palvelujen koko hyöty saadaan käyttöön kaikkialla Suomessa.