Etäkuntoutuksen ohje kuntoutuksen palveluntuottajille | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Etäkuntoutus

Palveluntuottaja voi järjestää Kelan kuntoutuspalveluita myös etäkuntoutuksena. Etäkuntoutus täytyy toteuttaa palvelukuvauksen mukaisesti. Palveluntuottajan tehtävä on ohjata ja seurata etäkuntoutuksen toteutumista.

Etäkuntoutuksessa kuntoutuksen ammattilainen tai moniammatillinen tiimi ohjaa asiakasta tai ryhmää kohti tavoitteita.

Etäkuntoutusta voi sisältää

  • kuvapuheluita, joissa kuntoutuksen asiantuntija ja asiakas näkevät toisensa
  • verkkokuntoutusta
  • etäkuntoutuspäiviä, jotka sisältävät kuvapuheluita ja verkkokuntoutusta.

Tarkista palvelukuvauksesta, miten kuvapuheluita ja verkkokuntoutusta järjestetään.

Verkkokuntoutus sisältää esimerkiksi vuorovaikutusta, vertaistukea ja erilaisia kuntoutuksen sisältöjä.

Kelan verkkokoulussa on palveluntuottajille etäkuntoutuksen käsikirjoitus ja käytännön ohjeita, joiden avulla voit rakentaa verkkokuntoutuksen. Verkkokuntoutuksen sisällöt -kohdassa on valmiita verkkokuntoutuksen materiaaleja.

Pääset verkkokouluun luomalla käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Kirjaudu Kelan verkkokouluun (Moodle)

Etäkuntoutus tarjoaa asiakkaalle vaihtoehtoisen tavan osallistua kuntoutukseen. Etäkuntoutuksesta on monenlaista hyötyä:

  • Etäkuntoutuksessa asiakas saa tukea omassa arkiympäristössään, mikä voi helpottaa kuntoutuksessa opittujen taitojen hyödyntämistä arjessa.
  • Kuntoutuksen ammattihenkilöiden saatavuus paranee.
  • Vertaistukea on mahdollista saada joustavasti ja pitkäaikaisesti.
  • Etäkuntoutus soveltuu lähes kaikille asiakkaille.

Kela suosittelee, että palveluntuottajana huolehdit seuraavista asioista järjestäessäsi etäkuntoutusta:

  • Jos kuntoutuksessa käsitellään asiakkaan potilastietoja tai muita arkaluonteisia henkilötietoja sisältäviä dokumentteja, käytä etäkuntoutuksessa sovellusta tai alustaa, jossa on asiakkaan vahva tunnistautuminen.
  • Varmista, että tietosuoja ja -turva toteutuu kaikilta osin. Käytä tarvittaessa ulkopuolista asiantuntijaa tietosuojan ja tietoturvan arvioimisessa ja varmistamisessa.
  • Varmista, että sekä sinulla että asiakkaallasi on käytössä etäkuntoutukseen sopiva tila. Tilassa täytyy olla riittävä yksityisyys ja tietoturva.  

Järjestä etäkuntoutus palvelukuvauksen mukaisesti.

Huolehdi, että seuraavat vaatimukset täyttyvät:

  • Teknistä tukea on saatavilla sinulle ja asiakkaallesi.
  • Toimintaohjeet hätätilanteiden tai teknisten ongelmien varalle ovat ajan tasalla.
  • Palvelukuvauksen mukainen vakuutusturva on voimassa myös etäkuntoutuksen aikana.

Varmista myös, että asiakas

  • kokee etäkuntoutuksen itselleen toimivaksi ja kuntoutumista edistäväksi
  • voi luottaa työntekijöidesi osaamiseen ja siihen, että huolehdit tietoturvasta palvelukuvauksen mukaisesti
  • on tietoinen etäkuntoutuksessa käytettävien yhteyksien ja sovellusten tai alustojen tietoturvasta ja -suojasta
  • saa tarvitsemansa ohjauksen ja tuen, jotta hän voi osallistua etäkuntoutukseen.

Kelan järjestämässä etäkuntoutuksessa noudatetaan Valviran ohjeistusta. Perehdy ohjeistukseen:

Tutustu myös asiakkaan ohjeisiin:

Kaksi opasta etäkuntoutukseen: