Tulkkaus kuntoutuksessa | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Tulkkaus kuntoutuksessa

Kela järjestää asiakkaille vieraan kielen tulkkausta sekä vammaisten tulkkauspalveluja kuulovammaisille, kuulo-näkövammaisille ja puhevammaisille henkilöille. Tulkkaus voidaan toteuttaa joko kuntoutuspaikalla tai etäyhteyden välityksellä.

Vieraan kielen ja toisten kotimaisten kielten tulkkaus

  • Ruotsin- ja saamenkielisille asiakkaille järjestetään tulkkaus kuntoutusohjelman ajalle, jos Kela ei järjestä kuntoutusta heidän äidinkielellään.
  • Muut kuin ruotsin- ja saamenkieliset asiakkaat saavat tulkkausta kuntoutuksen toteuttamisen ja onnistumisen kannalta keskeisissä tilanteissa. Katso kuntoutuspalveluihin määritetyt linjaukset (pdf).
  • Kela ei järjestä vieraan kielen tulkkausta seuraaville kuntoutuskursseille:

    • traumaattisen aivovamman saaneiden aikuisten kuntoutuskurssi
    • AVH-kommunikaatiokuntoutus
    • mielenterveyden häiriöitä sairastavan kuntoutuskurssit
    • muistisairaiden sopeutumisvalmennuskurssi
    • aistivammaisten kurssit.

Vieraankielen tulkkausasioissa ota yhteyttä

  • vatu.kuntoutus@kela.fi
  • 020 371 014

Kela

  • arvioi asiakkaan ja hänen läheisensä tulkkauksen tarpeen kuntoutushakemuksen käsittelyn yhteydessä
  • lähettää erillisen ohjeen tulkkauksen järjestämisestä kuntoutuspäätöksen liitteenä asiakkaalle ja palvelutuottajalle.

Kelan VATU-keskus tilaa tulkin kuntoutuksen palveluntuottajan tilauksen perusteella. Tilauksen tiedot lähetetään osoitteeseen vatu.kuntoutus@kela.fi.

  • Huomioi asiakkaan kuntoutuksen ohjelman suunnittelussa ja toteutuksessa tulkkauksesta annetut ohjeet ja linjaukset
  • Sovi asiakkaan kanssa kuntoutuksen toteutusajankohta, ellei se ilmene Kelan antamasta kuntoutuspäätöksestä
  • Selvitä, sopiiko etätulkkaus asiakkaalle
  • Ilmoita asiakkaalle, mille ajalle tulkki on tilattu
  • Lähetä viimeistään 3 viikkoa ennen tulkkauksen ajankohtaa seuraavat tiedot VATU-keskukseen vatu.kuntoutus@kela.fi.

Henkilötietoja sisältävät viestit lähetetään suojatulla sähköpostilla, josta ilmenee

  • asiakkaan nimi ja syntymäaika
  • kieli (ja murre, jos kielen murteissa on suuria eroja)
  • kuntoutuksen ajankohdat (alkamis- ja päättymisaika) tai ohjelma, josta ilmenee asiakkaan tarvitsemat tulkkauksen ajankohdat
  • tulkkauspaikka ja paikka, mihin tulkki saapuu
  • toteutetaanko tulkkaus paikan päällä vai etätulkkauksena
  • yhteystietosi (yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Kela välittää yhteystietosi tulkkauksen palveluntuottajalle.

Etätulkkaus

  • Varmista, että sinulla on käytettävissä tietokone, tabletti tai älypuhelin, jossa on toimiva verkkoyhteys.
  • Saat VATU-keskukselta neuvottelupuhelun verkko-osoitteen.
  • Kirjaudu sovittuna ajankohtana linkin kautta neuvottelupuheluun yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Tulkkauspalveluntuottaja toteuttaa etätulkkauksen videopuheluohjelmalla. Yhteys on suojattu.
  • VATU-keskus ilmoittaa sinulle tulkin puhelinnumeron.
  • Soita ilmoitettuun numeroon sovittuna aikana yhdessä asiakkaan kanssa.

Poikkeustilanteet

Ota välittömästi yhteyttä VATU-keskukseen (vatu.kuntoutus@kela.fi). Jos varoitusaika on lyhyt, soita numeroon 020 371 014.

Soita Kelan viranomaislinjalle 020 692 235 (suomi) tai 020 692 239 (ruotsi).

Vammaisten tulkkauspalvelut

Kela järjestää tulkkausta kuulovammaisille, kuulo-näkövammaisille ja puhevammaisille henkilöille. Tulkkauspalvelun käyttö edellyttää, että tulkkauspalvelun käyttäjä pystyy ilmaisemaan itseään tulkkauksen avulla. Hänen täytyy osata jotain toimivaa kommunikointimenetelmää, kuten

  • suomalainen tai suomenruotsalainen viittomakieli
  • suomen tai ruotsin kielen mukaan viitottu puhe
  • puhetulkkaus
  • kirjoitustulkkaus
  • jokin muu kommunikaatiotapa.

Ilmoita asiakkaalle, mille ajalle hän tilaa tulkin. Vammaisten tulkkauspalveluun liittyvää ajantasaista tietoa löydät vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen sivuilta (Henkilöasiakkaat -osio).

Sivu päivitetty 5.1.2024