Distansrehabilitering | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Anvisningar för serviceproducenterna om genomförande av distansrehabilitering

Serviceproducenten kan tillhandahålla en del av FPA:s rehabiliteringstjänster på distans. Rehabilitering som ges på distans måste genomföras i enlighet med servicebeskrivningen. Det är serviceproducentens uppgift att styra distansrehabiliteringen och följa upp hur den genomförs.
Distansrehabilitering kan ordnas i form av

  • videosamtal där rehabiliteringsspecialisten och klienten ser varandra
  • digital rehabilitering.

Kontrollera i servicebeskrivningen på vilket sätt videosamtal och digital rehabilitering ska genomföras.

Digital rehabilitering kan omfatta exempelvis olika övningar som klienten genomför på en webbplattform.

I FPA:s webbskola finns en handbok och praktiska anvisningar som hjälper dig att utforma den digitala rehabiliteringen. Handboken finns i FPA:s webbskola i anslutning till kursen Innehåll för FPA:s digitala rehabilitering.

Skapa ett användarnamn och ett lösenord för att logga in i webbskolan.

Logga in i FPA:s webbskola (Moodle)

  • Distansrehabilitering erbjuder klienten ett alternativt sätt att få stöd för olika vardagliga situationer och gör det lättare att omsätta nyttan av rehabiliteringen i praktiken.
  • Rehabiliteringen blir mer tillgänglig i och med att klientens bostadsort får mindre betydelse.
  • Vid distansrehabilitering får klienten flexibelt och långsiktigt kamratstöd av andra i liknande situation.
  • Distansrehabilitering lämpar sig för så gott som alla klienter.

Ordna distansrehabiliteringen på det sätt som anges i servicebeskrivningen. Bedöm tillsammans med klienten om distansrehabilitering lämpar sig för honom eller henne.

Försäkra dig om att följande villkor är uppfyllda:

  • Både du och klienten har tillgång till ett utrymme som lämpar sig för distansrehabilitering. Dataskydd och integritetsskydd beaktas i de utrymmen som används.  
  • Dataskyddet och datasäkerheten för klienten har säkerställts till alla delar.
  • Både du och klienten har tillgång till tekniskt stöd.
  • Anvisningarna om förfarandet i nödsituationer eller vid tekniska problem är uppdaterade.
  • Försäkringsskyddet är ordnat på det sätt som anges i servicebeskrivningen.

Säkerställ också följande:

  • Klienten upplever att distansrehabilitering fungerar bra för honom eller henne och främjar rehabiliteringen.
  • Klienten kan lita på de anställdas kompetens och på att du ansvarar för datasäkerheten på det sätt som anges i servicebeskrivningen.
  • Klienten får den handledning och det stöd han eller hon behöver för att kunna delta i distansrehabilitering.

Vid distansrehabilitering som ordnas av FPA ska Valviras anvisningar följas. Läs anvisningarna:

Läs också anvisningarna för klienter:

Vid distansrehabilitering vilar ansvaret för datasäkerheten, dataskyddet och integritetsskyddet på serviceproducenten.

Observera följande:

  • Den plattform eller applikation som används vid distansrehabilitering ska uppfylla de krav på datasäkerhet och dataskydd som ställs i lagstiftningen och i FPA:s servicebeskrivning.
    • Vid behov kan du anlita sakkunnigtjänster för att kontrollera datasäkerheten.
  • Klienten ska vara informerad om datasäkerheten och dataskyddet samt integritetsskyddet vid distansrehabiliteringen.
  • FPA rekommenderar användning av
    • en krypterad dataförbindelse
    • en applikation eller plattform som förutsätter stark autentisering.

 Läs mer