Ordnande av rehabilitering
Läs anvisningarna som gäller serviceproducentens uppgifter före, under och efter rehabiliteringen.
Före rehabiliteringen
Innan rehabiliteringen inleds ska du läsa servicebeskrivningen och de anvisningar som finns i servicebeskrivningens allmänna del.
Gå också igenom klientens handlingar.
Läs avsnittet ”Serviceproducentens uppgifter innan rehabiliteringen inleds” i servicebeskrivningen. I avsnittet finns information om hur snabbt du ska kontakta klienten och vilka dokument du ska skicka till hen.
Läs avsnittet ”Terapeutens uppgifter innan den individuella terapin/gruppterapin inleds” i servicebeskrivningen. I avsnittet finns information om hur snabbt du ska kontakta klienten och vilka dokument du ska skicka till hen.
Kontakta klienten senast följande vardag efter att du har fått beslutet.
Ordna tid för ett första möte med klienten så snart som möjligt, dock senast inom en vecka efter kontakten.
Om din klient har en tolk, läs då mer om tolkning i samband med rehabilitering.
Om det är möjligt att genomföra rehabiliteringen i form av distansrehabilitering ska du uppmuntra klienten till det. Om rehabiliteringstjänsten ordnas som distansrehabilitering ska du diskutera med klienten hur rehabiliteringen genomförs i praktiken.
Läs också om den reseersättning (Privatpersoner) och rehabiliteringspenning (Privatpersoner) som betalas till klienten.
FPA betalar inte rehabiliteringspenning till klienterna för söndagar eller söckenhelger.
Läs mer i handboken i rehabiliteringskurssystemet om hur söckenhelgerna inverkar på planeringen av tidsschemana för kurserna. Om du är tvungen att ändra längden på en kursperiod på grund av en söckenhelg ska du kontakta FPA per e-post på adressen kuntoutuspalvelut_muutokset@kela.fi.
Om en kurs inte får tillräckligt många deltagare kan du senarelägga eller ställa in kursen.
Om det är fråga om en kurs som ordnas genom registreringsförfarande ska du följa anvisningen om hanteringen av kurser i registreringssystemet (pdf).
Under rehabiliteringen
En klient kan vara tillfälligt borta från rehabiliteringen på grund av sjukdom eller av någon annan orsak.
Läs avsnittet ”Fakturering och betalning av rehabiliteringskostnader” i den allmänna delen av servicebeskrivningen. Där ges anvisningar om ersättningen när en klient är frånvarande.
Kom ihåg att FPA betalar ersättning endast för sådana besök som har genomförts. FPA kan inte faktureras för annullerade besök.
Kom överens med klienten om hur hen ska gå till väga om hen måste avboka ett besök.
Kontakta FPA om klienten upprepade gånger inhiberar inbokade terapibesök.
Klienten ska utan dröjsmål meddela FPA om hen inte kan inleda den beviljade rehabiliteringen eller om hen måste avbryta den. FPA vidarebefordrar uppgifterna till serviceproducenten.
Om klienten har beviljats både fysioterapi- och vattenterapibesök kan hen i vissa fall byta fysioterapi mot vattenterapi.
Tala först med klienten om behovet att byta ut den beviljade terapiformen och be hen sedan ta kontakt med den offentliga hälso- och sjukvårdsenhet som har gjort upp rehabiliteringsplanen för att få den uppdaterad. För att FPA ska kunna justera rehabiliteringsbeslutet behövs en rehabiliteringsplan från den offentliga hälso- och sjukvården där grunderna för byte av terapiform har lagts fram.
Klienten kan om hen så önskar köpa behandlingar eller terapier som serviceproducenten erbjuder men som inte ingår i rehabiliteringsprogrammet. Klienten betalar själv för dessa tjänster och de får inte hindra den rehabilitering som ingår i rehabiliteringsprogrammet.
I samband med terapi som ordnas inom ramen för krävande medicinsk rehabilitering kan du under samma dag som du genomför ett terapibesök även genomföra ett eller flera av följande besök, om det är ändamålsenligt i klientens situation:
- ett nätverksbesök
- ett samarbetsbesök
- ett handledningsbesök.
Under en och samma dag kan du inte genomföra
- två terapibesök
- två handledningsbesök
- ett terapibesök och ett co-terapibesök
- ett terapibesök och ett försök med motions- och fritidsaktiviteter
- ett co-terapibesök och ett försök med motions- eller fritidsaktiviteter.
Med tanke på klientens ork är det inte ändamålsenligt att genomföra dessa besök under en och samma dag.
Skriv ett deltagarintyg för klienten för varje
- rehabiliteringsperiod
- möte
- enskild rehabiliteringsdag eller distansrehabiliteringsdag.
Om rehabiliteringen avbryts av någon annan orsak än på grund av ett veckoslut ska du specificera perioderna i deltagarintyget. Om uppgifterna i intyget behöver ändras ska du skriva ett nytt intyg för klienten och uppmana hen att utan dröjsmål lämna in det till FPA.
Anteckna följande uppgifter i deltagarintyget:
- klientens namn och personbeteckning
- rehabiliteringstjänstens namn
- tidpunkten för rehabiliteringen
- start- och slutdatum för perioden
- datum för ett besök eller möte samt besökets eller mötets längd, exklusive resor
- datum för en enskild rehabiliteringsdag eller distansrehabiliteringsdag
- en eventuell frånvarodag och den orsak till frånvaron som klienten uppgett
- kommande rehabiliteringsperioder eller rehabiliteringsdagar
- namn och telefonnummer för den som skrivit intyget.
Uppgifter om flexibla dagar ska också antecknas i intyget, om sådana dagar ingår i
- fasen med arbete på en arbetsplats vid arbetsprövning eller arbetsträning
- arbetspraktiken vid Taito-rehabilitering
- sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering (TEAK).
Motivera också varför man använder sig av flexibla dagar.
För terapimöten och möten i samband med Nuotti-coachning behöver man inte skriva deltagarintyg, om inte klienten särskilt ber om det.
Ge deltagarintyget till klienten och uppmana hen att skicka in det i MittFPA (Privatpersoner).
I rehabilitering med inkvartering ingår frukost, lunch, middag och två mellanmål (på dagen och kvällen). Vid behov ska klienten assisteras vid måltiderna.
I rehabilitering utan inkvartering ingår en måltid och behövliga mellanmål.
I terapibesök eller distansrehabilitering ingår inga måltider.
Mer information finns i den allmänna delen av servicebeskrivningen i kapitlet ”Kost och måltider”.
Ta på förhand reda på om klienten har behov av specialdiet. Gör det i samband med förhandskontakten eller senast då rehabiliteringen börjar.
I egenskap av serviceproducent ansvarar du för att ordna måltider för klienter som följer de vanligaste dieterna, till exempel för klienter med diabetes, allergier, celiaki och klienter som följer vegansk diet.
Försäkra dig om att personalen har sådant specialkunnande gällande kost att klienterna kan följa sina specialdieter.
Mer information finns i kapitlet ”Måltider” i den allmänna delen av servicebeskrivningen.
I januari-april har FPA på landsnivå fattat 123 positiva rehabiliteringsbeslut för nya klienter.
Medlemmarna i det multiprofessionella teamet delar på ansvaret för genomförandet av rehabiliteringen för klienten.
I centrum för det multiprofessionella samarbetet står bland annat
- klientorientering
- interaktivt samarbete
- sammanställning av synpunkter från olika yrkesutbildade personer
- gemensamma mål som de olika yrkesutbildade personerna tillsammans formulerar och kontinuerligt utvärderar
- utbyte av information om klienten mellan de yrkesutbildade personerna vid separata rehabiliteringsmöten för personalen
- beaktande och utnyttjande av olika nätverk.
Efter rehabiliteringen
Genomför uppföljningen av rehabiliteringen i enlighet med servicebeskrivningen.
Fakturera för rehabiliteringen i enlighet med faktureringsanvisningarna och beakta faktureringstiden.
Om rehabiliteringens effekter ska utvärderas, rapportera i så fall enligt anvisningarna i servicebeskrivningen.
Skriv klientens rehabiliteringsrapport i enlighet med servicebeskrivningen eller anvisningarna för genomförandet av rehabiliterande psykoterapi. Rapporten ska lämnas till klienten och till FPA. Med klientens samtycke kan rapporten vid behov också lämnas till andra aktörer.
FPA rekommenderar att man skriver rapporten på rehabiliteringstjänsternas gemensamma blankett KU 148r, även om det ännu inte krävs i servicebeskrivningen eller i psykoterapianvisningarna.
När det är fråga om terapi undertecknas rehabiliteringsrapporten av terapeuten.
Vid multiprofessionell rehabilitering undertecknas rehabiliteringsrapporten av läkaren, om hen har haft en betydande roll i klientens rehabilitering. I annat fall undertecknas rapporten av en medlem i det multiprofessionella team som ansvarar för rehabiliteringen. Också en elektronisk underskrift kan godkännas.
Skriv en kort rehabiliteringsrapport för klienten om rehabiliteringen avbryts eller om rehabilitering genomförs i flera perioder.
Mer information finns i avsnittet ”Kort rehabiliteringsrapport” i den allmänna delen av servicebeskrivningen.
Marknadsföring
Du kan marknadsföra den rehabiliteringstjänst du erbjuder först när
- du har undertecknat ett avtal med FPA om tjänsten i fråga
- information om de rehabiliteringstjänster som tillhandahålls har publicerats på FPA:s webbplats.
Serviceproducenten ska ha en egen webbplats där det på ett klart och tydligt sätt ges aktuell information till klienter om de rehabiliteringstjänster som erbjuds inom ramen för FPA-rehabilitering. På webbplatsen ska serviceproducenten ge klienten information om åtminstone
- innehållet i rehabiliteringen
- målgruppen och urvalskriterierna
- genomförandet
- ansökan.
Serviceproducenten ska också se till att följande nämns på webbplatsen:
- att rehabiliteringen ordnas och finansieras av FPA
- att klienten kan ansöka om rehabiliteringspenning och reseersättningar.
De uppgifter som används i marknadsföringen får inte strida mot avtalet, servicebeskrivningarna eller FPA:s anvisningar.
Serviceproducenten ska instruera dem som använder webbplatsen att gå in och bekanta sig med FPA:s webbplats där det finns närmare information om FPA:s förmåner, såsom rehabiliteringspenning och reseersättningar.
Kvalitetsrevision
Kvalitetsrevision är en systematisk, objektiv och dokumenterad utvärdering som utförs av FPA för att säkerställa och utveckla kvaliteten på rehabiliteringsverksamheten. Syftet med kvalitetsrevisionen är att säkerställa att serviceproducenten genomför rehabiliteringstjänsten med fokus på klienten och i enlighet med servicebeskrivningen samt på det sätt som anges i avtalet.
Över kvalitetsrevisionen sammanställs en revisionsrapport, där de viktigaste observationerna framgår. Serviceproducenten ska korrigera de eventuella avvikelser som observerats under kvalitetsrevisionen.
Under kvalitetsrevisionen granskas exempelvis följande delområden:
- kvalitetsledningen
- personalen
- rehabiliteringslokalerna och utrustningen
- klientsäkerheten
- klientens rättigheter
- innehållet i rehabiliteringsprocessen och genomförandet
- dokumentationen
- faktureringen.