FPA behöver uppgift från välfärdsområdet om att kunden deltar i bedömning av servicebehovet | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

FPA behöver uppgift från välfärdsområdet om att kunden deltar i bedömning av servicebehovet

Publicerad 7.3.2024

När FPA överväger att för en kund sänka grunddelen av det grundläggande utkomststödet med upp till 40 procent är det nödvändigt att FPA har uppgift om huruvida kunden deltar i bedömning av servicebehovet. Välfärdsområdet kan lämna denna uppgift i förmånsdatatjänsten Kelmu.

FPA kan bli tvungen att sänka grunddelen av kundens utkomststöd, ifall kunden som ansöker om utkomststöd försummar sina skyldigheter t.ex. när det gäller att söka arbete. Grunddelen kan också sänkas om kunden studerar för en andra examen även om hen inte kan trygga sin försörjning samtidigt, eller om kunden fortsätter med företagsverksamhet som inte är lönsam.

Av alla 18–64-åriga mottagare av grundläggande utkomststöd är det månatligen mindre än fyra procent vars grunddel sänks. Sänkning av grunddelen är alltid en exceptionell åtgärd och kräver alltid en ytterst omsorgsfull helhetsbedömning. Grunddelen kan sänkas endast om sänkningen inte äventyrar en sådan utkomst som krävs för ett människovärdigt liv och om en sänkning inte heller i övrigt kan ses som oskälig.

Att kunden deltar i bedömning av servicebehovet inverkar på beloppet av kundens utkomststöd

Om den sökande inte har någon godtagbar orsak till att hen exempelvis försummat att söka arbete och om alla andra villkor för sänkning uppfylls, kan FPA först sänka utkomststödets grunddel med högst 20 procent. Välfärdsområdets socialservice informeras om beslutet att sänka grunddelen genom förmånsdatatjänsten Kelmu.

Om försummelsen fortsätter kan grunddelen senare sänkas med högst 40 procent. Enligt lagen om utkomststöd ska FPA dock alltid hänvisa kunden till välfärdsområdets socialservice för bedömning av servicebehovet innan man överväger att sänka grunddelen med 40 procent.

När kunden deltar i bedömningen av servicebehovet eller har bokat tid för det, sänks grunddelen inte med mer än 20 procent. Om kunden trots FPA:s uppmaning fortsätter försumma sina skyldigheter och inte deltar i bedömningen av servicebehovet, och alla andra förutsättningar för sänkning av grunddelen som anges i lagen om utkomststöd dessutom uppfylls, överväger FPA att sänka kundens grunddel med 40 procent. Ur kundens synvinkel kan deltagande i bedömning av servicebehovet alltså inverka på beloppet av det utkomststöd som kunden får.

Uppgift om bedömningen av servicebehovet är nödvändig för att avgöra ett utkomststödsärende

FPA kan inte sänka grunddelen med 40 procent förrän FPA har utrett i vilket skede bedömningen av servicebehovet är. Uppgiften om huruvida kunden har bokat tid för bedömning av servicebehovet eller redan deltagit i bedömningen är således nödvändig för att ärendet ska kunna avgöras. I dessa situationer begär FPA endast nödvändiga uppgifter av välfärdsområdena och som svar räcker det i allmänhet till exempel med ett ja eller ett nej.

Enligt lagen om utkomststöd har FPA rätt att få nödvändiga uppgifter; FPA behöver få uppgifterna inom den lagstadgade behandlingstiden på sju vardagar som gäller vid ansökan om grundläggande utkomststöd.

Dessutom kan välfärdsområdet enligt egen bedömning också i övrigt ta ställning till sänkningen av grunddelen. Välfärdsområdet kan till exempel framföra sina motiverade åsikter om huruvida en sänkning av grunddelen är skälig i kundens situation. Uppgifterna kan lämnas när som helst under processen för att sänka grunddelen.

Välfärdsområdet kan skicka uppgifterna till FPA i Kelmu med funktionen Lähetä asiakirja (skicka handling) eller genom att ringa FPA. När välfärdsområdet på eget initiativ lämnar nödvändiga uppgifter till FPA minskar FPA:s behov att separat ta kontakt.

Figur över processen för att sänka grunddelen. Samma information finns i texten i meddelandet.
 

Läs Mer

 

Senast ändrad 7.3.2024