Det strategiska utvecklingsprogrammet Eepos | Om FPA | FPAGå till innehållet

Avbrott i e-tjänsterna 14.12 kl. 6.00–20.00 Läs mer

 

Tjänster och system utvecklas utifrån kundförståelse, som FPA har fokuserat kraftigt på under de senaste åren.

En central del av Eepos är nya datasystem för förmånshandläggningen. Systemen ska svara mot kundernas krav på digitala verksamhetsmiljöer på 2030-talet. Under de kommande tio åren kommer automatiseringen att göra det betydligt lättare för kunder och samarbetspartner att sköta sina ärenden med FPA, och till vissa delar kan behovet att sköta ärenden försvinna helt.

Eepos effektiviserar FPA:s verksamhet

  1. Smidigt utnyttjande av information och bättre datarörlighet
    De tekniska lösningar som ska genomföras kommer att föra med sig ökad datarörlighet och därigenom effektivare offentliga tjänster inom ramen för lagstiftningen.
  2. Informationssäker hantering av FPA:s kärnuppgifter när de ekonomiska resurserna är knappa och det råder brist på kvalificerad arbetskraftNya lösningar effektiviserar och automatiserar arbetet vid FPA. Förmågan att upptäcka oegentligheter förbättras.
  3. Svar på kraven på digitaliserade verksamhetsmiljöer och på ökad produktivitet
    Avancerade system ger effektivitet och besparingar i det skede när de gamla systemen kan avvecklas.
  4. Effektivt verkställande av den sociala tryggheten under alla omständigheter i årtionden framöver
    KFPA:s förmåga att erbjuda nya tjänster förbättras väsentligt. FPA kan verkställa lagändringar snabbare än tidigare då förmånssystemen anpassar sig till nya behov.

Senast ändrad 22.8.2024