Om din livssituation förändras | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Om din livssituation förändras

Stora och små förändringar i livssituationen kan inverka på de förmåner som FPA betalar. Kontrollera vilka förändringar du måste meddela till FPA och hur man meddelar en förändring.

Meddela förändringar

Du måste meddela oss om din livssituation förändras. På så sätt säkerställer du att vi betalar rätt förmånsbelopp till dig. Annars kan det hända att du får ett för litet belopp eller blir helt utan en förmån som du har rätt till. Om du å andra sidan får ett för stort belopp blir vi tvungna att senare återkräva pengar av dig.

Beloppet av en förmån kan påverkas av exempelvis

Du kan meddela förändringar i din livssituation antingen i MittFPA eller med en blankett. I de flesta fall kan du meddela förändringar med samma ansökan som du använde för att ansöka om förmånen. Du kan också ringa vår kundtjänst.

Så här meddelar du förändringar i MittFPA

Om du är osäker på om förändringen i din livssituation inverkar på dina förmåner lönar det sig att ringa vår kundtjänst. Då kan vi reda ut situationen tillsammans.

Förändringar i dina uppgifter

Det är viktigt att du håller dina egna uppgifter uppdaterade så att dina ärenden kan skötas smidigt och vi kan nå dig vid behov. Egna uppgifter är till exempel

  • telefonnummer
  • e-postadress
  • kontonummer

Du kan meddela ett och samma kontonummer för alla förmåner eller olika kontonummer för olika förmåner.

Så här ändrar du dina uppgifter i MittFPA

Du kan meddela en ändring av kontonummer också genom att fylla i och skriva ut blanketten Meddelande – Ändring av kontonummer Y121r (pdf). Skicka blanketten per post till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.

En ny hemadress behöver inte meddelas. Vi får den automatiskt från befolkningsdatasystemet när du gör flyttanmälan. Gör en flyttanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.


Senast ändrad 14.10.2024