Energisparande och bättre kundupplevelser – dessa teman betonades i FPA:s ansvarsarbete 2022 | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

Energisparande och bättre kundupplevelser – dessa teman betonades i FPA:s ansvarsarbete 2022

Publicerad 19.4.2023

FPA:s färska ansvarsrapport sammanställer resultaten av ansvarsarbetet 2022.  Under året satsade FPA särskilt på att spara energi och främja likabehandling. Ansvarsarbetet styrdes av den nya hållbarhetsstrategin.

FPA har publicerat sin ansvarsrapport för 2022. I fjol låg fokus i FPA:s ansvarsarbete särskilt på att främja likabehandling av kunder och personal samt minska klimat- och miljökonsekvenserna. Utvecklingen av ansvarsfullheten stöddes av FPA:s nya hållbarhetsstrategi, som bidrog till att fastställa prioriteringarna för ansvarsarbetet.

I miljöarbetet betonades energisparandet, vars betydelse också ökade på grund av den förändrade världssituationen. Ett av de viktigaste sätten att spara energi var att effektivisera användningen av lokaler. Jämfört med föregående år lyckades FPA förbättra sin lokaleffektivitet med 19 procent. Dessutom deltog FPA i energisparkampanjen Snäppet svalare, varvid temperaturen i FPA:s verksamhetshus sänktes med en grad. Totalt minskade FPA:s energiförbrukning med 4,7 procent.

I FPA:s klimatavtryck gick upphandlingarna för första gången förbi energiförbrukningen som den största utsläppskategorin. Det totala klimatavtrycket ökade med 46 procent från året innan. 

– Den betydande ökningen berodde på stora anskaffningar av utrustning som vi var tvungna att göra förra året, till exempel på grund av att utrustningen blivit föråldrad och med tanke på beredskapen inför strömavbrott. Samtidigt fortsatte emellertid den gynnsamma utvecklingen inom andra utsläppskategorier, konstaterar specialisten på miljöansvar Mimma Kuurakka.

FPA satsade på likabehandling av kunder och personal

I slutet av året kartlade FPA behoven hos kunder som hör till olika minoriteter. Kartläggningen ingick i FPA:s helhet av socialt ansvar, som betonar att likabehandlingen av kunder är en central del av utvecklingen av tjänsterna. Vid kartläggningen användes Finlands jämställdhetsombudsmans definition av minoriteter.

– Kunderna måste få den service de behöver från FPA. Kartläggningen har gett oss information om missförhållanden, och utifrån detta har vi identifierat de teman som vi kan ta tag i härnäst i utvecklingsarbetet, säger ledande hållbarhetsspecialisten Petra Elomaa.

FPA är en stor arbetsgivare vars sociala ansvar omfattar även personalen. En av organisationens centrala verksamhetsprinciper är familjevänlighet, som främjades av den familjeledighetsreform som trädde i kraft i augusti i fjol.

– Förra året uppgav 92 procent av medarbetarna vid FPA att de kunde samordna sitt jobb och sitt privatliv. Antalet pappor bland FPA-medarbetarna som tog ut familjeledighet ökade också med cirka 20 procent jämfört med året innan, summerar personalchef Pasi Lankinen

Internationella standarder styr rapporteringen

Det här är FPA:s första ansvarsrapport som har utarbetats i enlighet med standarden Global Reporting Initiative (GRI). Syftet med rapporten är att öppet beskriva effekterna av FPA:s verksamhet på kunderna, personalen och miljön. I rapporten kartlades också för första gången risker och möjligheter kring klimatförändringen och den gröna omställningen.

FPA har rapporterat om sitt ansvarsarbete sedan 2017. I rapporteringen följer FPA också Statskontorets anvisningar för organisationer inom den offentliga förvaltningen.

Läs mer:

 

Senast ändrad 18.4.2023