Koronavirus voi vaikuttaa Kelan palveluihin ja hakemusten käsittelyyn Lisätietoja
Tämä on selkokielinen kela.fi-sivusto, jossa on tärkeimmät asiat Kelan tuista. Lisätietoja
Kelan asiakaspalvelu
Verkossa
Kelan sivuilta saat tietoa. Voit myös hoitaa siellä Kelan tukiin liittyviä asioita.
Voit kysyä verkossa neuvoa Kysy Kelasta -palstalla.
Voit laskea Kelan sivuilla olevilla laskureilla, paljonko voit saada tukea.
Kelan asiointipalvelussa (yleissuomeksi) on turvallista hoitaa asioita.
Verkkopalveluun pitää kirjautua. Tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Kirjautuneena voit
- hakea Kelan maksamia tukia
- lähettää liitteitä
- hakea Suomen sosiaaliturvaan kuulumista, jos olet muuttanut ulkomailta Suomeen
- tarkistaa hakemuksesi tilanteen
- ilmoittaa muutoksista
- lakkauttaa tuen.
Puhelimessa
Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkisin 9-16.
Palvelunumerot ovat
- Asuminen 020 692 210
- Eläkkeet 020 692 202
- Kansainväliset tilanteet 020 634 0200
- Kuntoutus ja vammaistuet 020 692 205
- Opiskelu ja asevelvollisuus 020 692 209
- Perintä 020 634 4940
- Sairastaminen ja kortit 020 692 204
- Toimeentulotuki 020 692 207
- Turvakieltoasiakkaat 020 635 3500
- Työttömyys 020 692 210
- Vanhemmuus 020 692 206
Toimistossa
Etsi lähin toimisto Kelan sivuilta (yleissuomeksi). Löydät hausta myös toimistojen aukioloajat.
Ajanvarauksella
Voit varata ajan Kelan toimistoon tai puhelinneuvontaan. Varaa aika, jos elämässäsi on tapahtunut iso muutos tai jos asiasi on monimutkainen.
Varaa aika Kelan sivuilla (yleissuomeksi)
Tarvitsetko tulkkia?
Jos tarvitset asioinnissa tulkin apua, ota yhteys Kelaan tai katso lisätietoja Kelan sivuilta (yleissuomeksi).