Ansökan eller anmälan
Arbetsgivare kan ansöka om förmåner och ersättningar hos FPA när arbetsgivaren har ordnat företagshälsovårdstjänster eller när arbetstagare är sjuka, familjelediga eller deltar i rehabilitering. Nästan alla ansökningar och meddelanden kan lämnas elektroniskt på nätet i de olika e-tjänsterna för arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte har möjlighet att lämna sina ansökningar eller meddelanden på nätet går det bra att använda en utskrivbar pdf-blankett.
Innan du fyller i en ansökan läs på vår webbplats i vilka situationer det är möjligt att få förmånen eller ersättningen i fråga. Ta gärna del av närmare anvisningar på de sidor som gäller respektive förmån eller ersättning. Vid behov kan du vända dig till vår kundservice för att få råd i frågor som gäller ansökan.
Observera att arbetsgivare och privatpersoner har olika ansökningstider. Om arbetsgivarens ansökan eller meddelande dröjer, kan också utbetalningen av förmånen till arbetstagaren bli uppskjuten.