Asiakirjojen haussa voi esiintyä häiriöitä 28.1.2021 klo 19–23 huoltotöiden vuoksi Lisätietoja
Näin tilaat taksin
Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.
- Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
- Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
- Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
- Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.
- Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.
Jos sinulla on pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus, voit tilata matkan myös palveluntuottajan verkkosivujen kautta. Lisätietoja saat alla olevilta palveluntuottajilta.
Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?
Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti.
Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.
Vakiotaksiasiakkaat
Jos käyttämäsi kuljettaja ei aja Kelan korvaamia taksimatkoja 1.7 jälkeen, ole yhteydessä oman alueesi tilauskeskukseen selvittääksesi, miten saat vakiotaksin käyttöösi.
Alueelliset tilausnumerot
Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:
- peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
- nimi ja henkilötunnus
- osoite, josta auto noutaa sinut
- matkan määränpää (esim. sairaala)
- kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
- mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
- mahdollinen saattaja
- puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.
Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.
Jos et tiedä mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf).
Maakunta | Tilausnumero | Palveluntuottaja | Anna palautetta |
---|---|---|---|
Etelä-Pohjanmaa | 0800 99 090 | Seinäjoen Keskustaksi Oy | Keskustaksi.fi palaute@keskustaksi.fi |
Etelä-Savo | 0800 302 245 | PRO-Keskus Oy | Prokeskus.fi Etelä-Savon Taksi Oy / Palaute Vuorikatu 11 T 3 50100 Mikkeli |
Etelä-Karjala | 0800 50 123 | Taksi Saimaa Oy | info@taksisaimaa.fi |
Kainuu | 0800 93 153 | Kainuun Taksivälitys Oy | Korpitaxi.fi info@korpitaxi.fi |
Kanta-Häme | 0800 98 821 |
15.12. alkaen Taksi Helsinki Oy/Taksi-Helsinki Oy |
|
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa | 0800 93 150 (suomi) 0800 93 152 (ruotsi) |
Pohjois-Suomen Taksi Oy | suorakorvaus@pohjanmaantaksi.fi |
Keski-Suomi | 0800 30 22 59 | PRO-Keskus Oy | Prokeskus.fi Savon Taksidata Oy / Palaute Kiekkotie 4 70200 Kuopio |
Kymenlaakso | 0800 302 333 | Kymenlaakson Taksi Oy | Extranet.kymenlaaksontaksi.fi kelapalaute@kymenlaaksontaksi.fi |
Lappi | 0800 302 240 |
15.12. alkaen Menevä Oy |
Prokeskus.fi |
Pirkanmaa | 0800 98 811 | Tampereen Aluetaksi Oy | Taksitampere.fi |
Pohjanmaa | 0800 99 000 | Vaasan Ulataksi Oy | Taksivaasa.fi kelapalaute@taksivaasa.fi |
Pohjois-Karjala | 0800 302 255 | PRO-Keskus Oy | Prokeskus.fi Savon Taksidata Oy / Palaute Kiekkotie 4 70200 Kuopio |
Pohjois-Savo | 0800 302 250 | PRO-Keskus Oy | Prokeskus.fi Savon Taksidata Oy / Palaute Kiekkotie 4 70200 Kuopio |
Päijät-Häme | 0800 94 220 | Taksi-Päijänne Oy | Taksipaijanne.fi |
Satakunta | 0800 120 001 | Lounais-Suomen Taxidata Oy | Taxidata.fi palaute@taxidata.fi |
Uusimaa | 0800 96 130 (suomi) 0800 96 140 (ruotsi) |
Menevä Oy | Menevä Oy/Palaute |
Varsinais-Suomi | 0800 130 001 (suomi) 0800 130 002 (ruotsi) |
Lounais-Suomen Taxidata Oy | Taxidata.fi palaute@taxidata.fi |
Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.
Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat
Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.
Asiakaspalautteet ja kysymykset
Jos haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää taksimatkastasi, ota yhteyttä siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilaat matkasi.