Undantagsfall – maximal läkemedelsmängd som kan ersättas på en och samma gång
Den som vill köpa en större mängd läkemedel än vad som behövs för 3 månaders behandling (i fråga om dyra läkemedel: 1 månads behandling) kan i princip inte få direktersättning på apoteket. Du kan informera kunden om möjligheten att köpa läkemedel utan ersättning.
Uppmana då kunden att söka ersättning hos FPA och i ansökan (ansökningsblankett SV 178r, pdf) ange orsaken till varför hen köpt läkemedel i en mängd som överskrider behovet för 3 månader (i fråga om dyra läkemedel: 1 månad) (se Utredningar till kunden).
Endast av särskilda skäl kan ersättning betalas för en läkemedelsmängd som köps på en och samma gång och som motsvarar mer än 3 månaders behandling (i fråga om dyra läkemedel: 1 månads behandling).
Särskilda skäl kan till exempel vara
- undantagslov som FPA beviljar för dyra läkemedel
- minutförsäljningspriset för en större ersättningsgill förpackning, det vill säga en läkemedelsmängd som motsvarar en behandlingstid på mer än 100 dygn, är förmånligare än en mindre ersättningsgill förpackning som motsvarar högst 3 månaders behandling
- en utlandsresa.
Undantagslov som FPA beviljar för dyra läkemedel
En del kunder har inte möjlighet att besöka ett apotek med 1 månads mellanrum, och då kan kundens läkemedelsbehandling riskeras. I en sådan situation kan kunden ansöka om undantagslov hos FPA. Med undantagslov kan kunden under den tid lovet är giltigt på en gång köpa en mängd av ett dyrt läkemedel som motsvarar högst 3 månaders behandling och få ersättning för inköpet.
- Vid undantagslov utgår man från att läkemedelsbehandlingen är etablerad, så att risken för läkemedelssvinn inte är särskilt stor.
Beviljande av undantagslov
FPA kan i vissa situationer bevilja en enskild kund undantagslov som gör det möjligt att på en och samma gång köpa ett dyrt läkemedel med ersättning i en mängd som överskrider 1 månads behandling (dock högst läkemedelsmängden för 3 månader). Ärendet handläggs vid FPA utifrån en utredning av kunden och med beaktande av kundens situation som helhet. Undantagslovet kan vara av engångsnatur eller gälla en längre tid (högst den tid receptet eller ersättningsrätten gäller).
FPA tar upp frågan om undantagslov till behandling efter att kunden har kontaktat FPA. FPA betjänar kunderna på nätet, per telefon och på sina serviceställen.
- Apoteket kan inte ansöka om undantagslov för kunden. Apoteket kan hänvisa kunden att ta kontakt med FPA via den servicekanal som lämpar sig bäst för kunden.
Kunden ska ha flera särskilda skäl till att det blir omöjligt för hen att besöka ett apotek med en månads mellanrum. Undantagslov beviljas till exempel inte bara på grund av svår sjukdom eller för att apoteket ligger på långt avstånd från bostadsorten. Undantagslov beviljas inte heller enbart på basis av den tid som går åt till att sköta ett ärende på apoteket eller på grund av resekostnaderna.
När kundens begäran om undantagslov har behandlats informerar FPA kunden om detta. Om ett undantagslov har beviljats får apoteket via e-tjänsten för förfrågan om direktersättningsuppgifter information om undantagslov för ett dyrt läkemedel, det vill säga en precisering om direktersättning.
Expediering av läkemedel med undantagslov
- Kontrollera undantagslovet:
- Vilket eller vilka läkemedel gäller undantagslovet?
- Hur mycket läkemedel kan man expediera med undantagslovet?
- Hur länge är lovet giltigt?
- Kontrollera att de allmänna villkoren för ersättning uppfylls, bland annat att kun-den har ett giltigt recept med resterande uttag i den mängd som behövs.
- Iaktta också principerna för läkemedelsutbyte när du expedierar läkemedlet.
I vilka situationer kan du med ersättning expediera en läkemedelsmängd som motsvarar en behandlingstid på över 100 dygn?
Ibland kan en större förpackningsstorlek av ett läkemedelspreparat vara ersättningsgill och dess minutförsäljningspris förmånligare än eller detsamma som minutförsäljningspriset för den läkemedelsmängd som motsvarar högst 3 månaders behandling uppdelad på flera mindre ersättningsgilla förpackningar. Då kan du till kunden undantagsvis lämna ut en läkemedelsmängd som överskrider 100 dygns behandling med ersättning. I dessa situationer jämförs alltså inte priserna per tablett, utan minutförsäljningspriserna för läkemedelssatserna, det vill säga priserna före läkemedelsersättning. För FPA:s kännedom antecknas som tilläggsuppgift angående inköpet varför man har lämnat ut en läkemedelsmängd som överskrider 100 dygns behandling, till exempel "förmånligare än 30" (”edullisempi kuin 30”). Det här är ett sätt att spara pengar för kunden och samhället.
Situationen är en annan om en mindre förpackningsstorlek inte är ersättningsgill. Då kan du inte lämna ut en större förpackningsstorlek som motsvarar en behandlingstid på över 100 dygn med ersättning även om minutförsäljningspriset för preparatets större ersättningsgilla förpackningsstorlek vore förmånligare än eller detsamma som den läkemedelsmängd som motsvarar högst 3 månaders behandling uppdelad på flera mindre icke-ersättningsgilla förpackningar. Om kunden vill ha den större förpackningsstorleken ska du lämna ut den utan ersättning.