Toimeentulotuen hakeminen | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Toimeentulotuen hakeminen Kelasta

Asiakas voi hakea perustoimeentulotukea

  • verkossa OmaKelassa
  • suullisesti soittamalla Kelan palvelunumeroon tai asioimalla Kelan palvelupisteessä
  • postittamalla hakemuksen Kelaan.

Jos asiakkaan tulot ovat säännölliset eikä niihin ole tulossa muutoksia lähikuukausina, asiakas voi hakea toimeentulotukea kerralla useammalle kuukaudelle.

Alla on ohjeet verkossa ja ajanvarauksella asiointiin.

Asiointi verkossa

Kun asiakas lähettää hakemuksen ja liitteet Kelan OmaKelassa, ne ovat perillä heti. 7 arkipäivän käsittelyaikaa aletaan laskea hakemuksen saapumispäivää seuraavasta arkipäivästä.  

Jos hakemus saapuu OmaKelan kautta viikonloppuna (la–su) tai arkipyhänä, saapumispäiväksi lasketaan seuraava arkipäivä eli maanantai. Käsittelyaikaa aletaan laskea seuraavasta arkipäivästä eli tiistaista.

Muistilista verkkoasiointiin

  1. Verkkoasiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelu on suomeksi ja ruotsiksi. Kirjaudu asiointipalvelu OmaKelaan (Henkilöasiakkaat-osio).
  2. Muistuta asiakasta tarkistamaan huolellisesti, että hakemuksessa on kaikki liitteet. Katso tarvittavat liitteet (Henkilöasiakkaat-osio). 
  3. Liitteet kannattaa toimittaa Kelaan samana päivänä hakemuksen kanssa. Näin asiakas saa päätöksen nopeammin.
  4. Liitteistä voi ottaa kuvan kännykällä ja liittää sen verkkohakemukseen.
  5. Jos asiakas hakee perustoimeentulotukea muihin menoihin, hänen pitää toimittaa Kelaan niihin liittyvät tositteet, kuten laskut. Laskut voi toimittaa Kelaan myös jälkikäteen. Muistuta asiakasta, että hän toimittaa Kelaan myös tiliotteen. Lue lisää laskujen toimittamisesta jälkikäteen (Henkilöasiakkaat-osio).

Asiointi asiakaspalvelussa ja ajanvarauksella

Asiakas voi asioida missä tahansa Kelan palvelupisteessä. Monissa palvelupisteissä on tietokone, jota asiakas voi käyttää Kela-asioiden hoitamiseen. Palveluneuvojat auttavat ja opastavat tietokoneiden käytössä.  Palvelupisteistä löytyy myös skanneri ja kopiokone.

Ajanvaraus palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun

Ohjaa asiakas varaamaan aika Kelan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun, jos tilanne on monimutkainen eikä asiakas pysty hakemaan toimeentulotukea verkossa.

Kun asiakas varaa ajan, palveluasiantuntija perehtyy hänen tilanteeseensa etukäteen. Palveluasiantuntija voi myös auttaa asiakasta täyttämään perustoimeentulotuen hakemuksen ja neuvoa asiakasta hakemaan muita etuuksia, joihin asiakkaalla voi olla oikeus.

Muistilista, kun asiakas varaa ajan Kelaan

  1. Ajanvarauksen voi tehdä myös soittamalla palvelunumeroon 020 692 207.
  2. Ohjaa asiakasta varaamaan seuraavat dokumentit asiointitilanteeseen
    • kuvallinen henkilötodistus, jos asiakas asioi palvelupisteessä
    • verkkopankkitunnukset
      • Kun asiakkaalla on verkkopankkitunnukset, palveluasiantuntija voi opastaa tiliotteen tulostamisessa tai liittämisessä sähköiseen hakemukseen. Se nopeuttaa toimeentulotuen hakemista.
    • asuntotarjous tai vuokrasopimus.

Palvelunumerot eri kielillä

Kelalla on omat puhelinnumeronsa englannin-, ruotsin- ja saamenkielisille asiakkaille

  • englanti, puh. 020 634 2550 (ma – pe klo 9 – 15)
  • ruotsi, puh. 020 692 227 (ma – pe klo 9 – 16)
  • pohjoissaame, puh. 020 634 0402 (ti ja to klo 9 – 11)

Kela järjestää inarin- ja koltansaamenkielistä palvelua tulkin välityksellä. Asiakas voi jättää yhteydenottopyynnön mihin tahansa Kelan palvelukanavaan. Kela on tämän jälkeen yhteydessä asiakkaaseen.

Muut materiaalit eri kielillä

Vakinaisesti Suomessa oleskelevalla ulkomaalaisella on oikeus toimeentulotukeen samoilla edellytyksillä kuin täällä asuvilla Suomen kansalaisilla. Kela arvioi oleskelun vakinaisuuden. Lähtökohta on, että myös ulkomaalainen on velvollinen huolehtimaan omasta toimeentulostaan.

Kelalla on toimeentulotuen materiaaleja myös saamen kielillä.

Kiireelliset tilanteet

Jos asiakkaan hakemus ei voi odottaa 7 arkipäivän käsittelyaikaa, Kela voi tarvittaessa käsitellä hakemuksen kiireellisenä.

Kiireellisen tuen kriteereitä voivat olla esimerkiksi ruoan tai lääkkeiden loppuminen. Kela arvioi kuitenkin aina tapauskohtaisesti, täyttyvätkö kiireellisen tuen kriteerit.

Kiireellinen hakemus käsitellään samana tai seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Maksu on asiakkaan pankkitilillä 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta.

Jos asiakkaalla on kiireellisen tuen tarve, hänen pitää soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 207 tai käydä Kelan palvelupisteessä (Henkilöasiakkaat-osio).

Jos kiireellisen tuen myöntämisen kriteerit eivät täyty, hakemuksen käsittelyä ei voi nopeuttaa yhteydenotolla Kelaan.

Lue lisää

Sivu päivitetty 16.10.2023