Toimeentulotuen hakeminen Kelasta
Asiakas voi hakea perustoimeentulotukea
- verkossa OmaKelassa
- suullisesti soittamalla Kelan palvelunumeroon tai asioimalla Kelan palvelupisteessä
- postittamalla hakemuksen Kelaan.
Jos asiakkaan tulot ovat säännölliset eikä niihin ole tulossa muutoksia lähikuukausina, asiakas voi hakea toimeentulotukea kerralla useammalle kuukaudelle.
Alla on ohjeet verkossa ja ajanvarauksella asiointiin.
Asiointi verkossa
Kun asiakas lähettää hakemuksen ja liitteet Kelan OmaKelassa, ne ovat perillä heti. 7 arkipäivän käsittelyaikaa aletaan laskea hakemuksen saapumispäivää seuraavasta arkipäivästä.
Jos hakemus saapuu OmaKelan kautta viikonloppuna (la–su) tai arkipyhänä, saapumispäiväksi lasketaan seuraava arkipäivä ja käsittelyaikaa aletaan laskea seuraavasta arkipäivästä.
Muistilista verkkoasiointiin
- Verkkoasiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelu on suomeksi ja ruotsiksi. Kirjaudu asiointipalvelu OmaKelaan (Henkilöasiakkaat-osio).
- Katso video, miten täytät toimeentulotuen verkkohakemuksen (youtube.com), pituus 5 min, ei tekstitystä
- Muistuta asiakasta tarkistamaan huolellisesti, että hakemuksessa on kaikki liitteet. Katso tarvittavat liitteet (Henkilöasiakkaat-osio).
- Liitteet kannattaa toimittaa Kelaan samana päivänä hakemuksen kanssa. Näin asiakas saa päätöksen nopeammin.
- Liitteistä voi ottaa kuvan kännykällä ja liittää sen verkkohakemukseen.
- Jos asiakas hakee perustoimeentulotukea muihin menoihin, hänen pitää toimittaa Kelaan niihin liittyvät tositteet, kuten laskut. Laskut voi toimittaa Kelaan myös jälkikäteen. Muistuta asiakasta, että hän toimittaa Kelaan myös tiliotteen. Lue lisää laskujen toimittamisesta jälkikäteen (Henkilöasiakkaat-osio).
Asiointi asiakaspalvelussa ja ajanvarauksella
Asiakas voi asioida missä tahansa Kelan palvelupisteessä. Monissa palvelupisteissä on tietokone, jota asiakas voi käyttää Kela-asioiden hoitamiseen. Palveluneuvojat auttavat ja opastavat tietokoneiden käytössä. Palvelupisteistä löytyy myös skanneri ja kopiokone.
Ajanvaraus palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun
Ohjaa asiakasta jättämään soittopyyntö OmaKelassa tai asioimalla palvelupisteessä ajan varaamiseksi, jos tilanne on monimutkainen eikä asiakas pysty hakemaan toimeentulotukea verkossa.
Kun asiakas varaa ajan, palveluasiantuntija perehtyy hänen tilanteeseensa etukäteen. Palveluasiantuntija voi myös auttaa asiakasta täyttämään perustoimeentulotuen hakemuksen ja neuvoa asiakasta hakemaan muita etuuksia, joihin asiakkaalla voi olla oikeus.
Muistilista, kun asiakas varaa ajan Kelaan
- Asiakas voi jättää soittopyynnön ajan varaamiseksi OmaKelasa. Katso tarkemmat ohjeet soittopyynnön jättämiseen (Henkilöasiakkaat-osio).
- Ajanvarauksen voi tehdä myös soittamalla palvelunumeroon 020 692 207.
- Jos asiakas tarvitsee vieraan kielen tulkkia, hän voi varata ajan Kelan palvelunumerosta 020 692 207 tai asioimalla palvelupisteessä. Katso lisätietoja tulkkauksesta (Henkilöasiakkaat-osio).
- Ohjaa asiakasta varaamaan seuraavat dokumentit asiointitilanteeseen
- kuvallinen henkilötodistus, jos asiakas asioi palvelupisteessä
- verkkopankkitunnukset
- Kun asiakkaalla on verkkopankkitunnukset, palveluasiantuntija voi opastaa tiliotteen tulostamisessa tai liittämisessä sähköiseen hakemukseen. Se nopeuttaa toimeentulotuen hakemista.
Palvelunumerot eri kielillä
Kelalla on omat puhelinnumeronsa englannin-, ruotsin- ja saamenkielisille asiakkaille
- englanti, puh. 020 634 2550 (ma – pe klo 9 – 15)
- ruotsi, puh. 020 692 227 (ma – pe klo 9 – 16)
- pohjoissaame, puh. 020 634 0402 (ti ja to klo 9 – 11)
Kela järjestää inarin- ja koltansaamenkielistä palvelua tulkin välityksellä. Asiakas voi jättää yhteydenottopyynnön mihin tahansa Kelan palvelukanavaan. Kela on tämän jälkeen yhteydessä asiakkaaseen.
Muut materiaalit eri kielillä
Vakinaisesti Suomessa oleskelevalla ulkomaalaisella on oikeus toimeentulotukeen samoilla edellytyksillä kuin täällä asuvilla Suomen kansalaisilla. Kela arvioi oleskelun vakinaisuuden. Lähtökohta on, että myös ulkomaalainen on velvollinen huolehtimaan omasta toimeentulostaan.
- Katso lisätietoja toimeentulotuesta ulkomaalaisille (Henkilöasiakkaat osio).
- Tutustu myös osoitteeseen kela.fi/muutkielet. Osiosta löytyy esimerkiksi esitteitä toimeentulotuesta eri kielillä.
Kelalla on toimeentulotuen materiaaleja myös saamen kielillä.
- Toimeentulotukiesite pohjoissaameksi (pdf)
- Toimeentulotukiesite inarinsaameksi (pdf)
- Lomakkeet pohjoissaameksi (Henkilöasiakkaat-osio)
Kiireelliset tilanteet
Joskus asiakkaan toimeentulotuen tarve voi olla kiireellinen. Kiireellinen tuen tarve johtuu äkillisestä elämänmuutoksesta tai tapahtumasta, johon asiakas ei ole voinut varautua. Kiireellisessä tilanteessa esimerkiksi ruoka tai lääkkeet ovat loppuneet tai loppumassa eikä asiakkaalla ole rahaa ostaa niitä. Kela arvioi kuitenkin aina tapauskohtaisesti, täyttyvätkö kiireellisen tuen kriteerit.
Jos asiakkaan tilanne arvioidaan kiireelliseksi, kiireellinen osuus hakemuksesta käsitellään samana tai seuraavana arkipäivänä. Kiireellisesti tarvittava tuki myönnetään yleensä maksusitoumuksina. Muilta osin hakemus käsitellään normaalissa käsittelyajassa.
Jos asiakkaalla on kiireellisen tuen tarve, hänen pitää soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 207 tai käydä Kelan palvelupisteessä (Henkilöasiakkaat-osio).
Jos kiireellisen tuen myöntämisen kriteerit eivät täyty, hakemuksen käsittelyä ei voi nopeuttaa yhteydenotolla Kelaan.