Strejken inom transportbranschen kan fördröja förmånshandläggningen – FPA rekommenderar att kunderna sköter sina ärenden i e-tjänsten | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

Strejken inom transportbranschen kan fördröja förmånshandläggningen – FPA rekommenderar att kunderna sköter sina ärenden i e-tjänsten

Publicerad 15.2.2023

Ansökningar och bilagor som skickats till FPA per post kan bli försenade på grund av strejken inom transportbranschen. FPA rekommenderar att kunderna skickar in ansökningar och bilagor i e-tjänsten MittFPA. Om en bilaga eller en tilläggsutredning blir försenad på grund av strejken, strävar FPA efter att vara flexibel i fråga om tidsfristen.

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT har utlyst strejk 15.2–21.2.2023. Post- och logistikunionen PAU inleder en stödstrejk 16.2. Strejkerna kan försena postgången.

Posten bedömer att bland annat brev kan bli flera dagar eller till och med mer än en vecka försenade på grund av strejken. För FPA:s kunder innebär detta framför allt att besluten kan fördröjas om kunderna skickar in ansökningar, bilagor eller tilläggsutredningar per post.

FPA rekommenderar att kunderna använder e-tjänsten – hjälp kan också fås per telefon och på serviceställena

De brev som FPA skickar till kunderna per post, exempelvis beslutsbrev, kan bli försenade på grund av strejken. Besluten visas ändå på normalt sätt i MittFPA.

Om postade ansökningar blir försenade kan det hända att i synnerhet utbetalningen av arbetslöshetsförmåner och utkomststöd fördröjs.

Det lönar sig alltså för FPA:s kunder att i första hand sköta sina ärenden i MittFPA, där strejken inte har en inverkan. I MittFPA loggar man in med bankkoder eller mobilcertifikat, och där kan man bland annat kontrollera handläggningsskedet för sin ansökan.

– Största delen av våra kunder använder redan MittFPA. Om det bara är möjligt lönar det sig nu att sköta sina FPA-ärenden på nätet, säger Soili Orre, chef för FPA:s kundrelationsenhet.

Stöd för användningen av e-tjänsten ges per telefon och på serviceställena och de kunder som inte har möjlighet att uträtta sina ärenden elektroniskt får hjälp.

FPA strävar efter att vara flexibel

FPA strävar efter att i sina avgöranden beakta de förseningar som strejken orsakar. 

– FPA förstår att alla kunder inte kan sköta sina ärenden elektroniskt. Vi gör allt vi kan för att strejken inte ska äventyra våra kunders försörjning, säger Orre.
FPA följer konsekvenserna av strejken och informerar sina kunder och samarbetspartner om dem.

Närmare information för kunder

Senast ändrad 15.2.2023