Främjande av digitalisering och datarörlighet
Tekniken erbjuder lösningar för att förbättra smidigheten och genomslagskraften i fråga om tjänster till kunder. Därför anser vi att det är viktigt att främja datarörligheten och undanröja hindren för digitalisering.
FPA vill utnyttja teknik och automation, så att våra tjänster bättre ska svara mot kundernas behov och så att våra resurser kan riktas på ett välövervägt sätt. Så här kan vi också stödja de kunder som inte har möjlighet att använda digitala tjänster.
Bättre datarörlighet ger fördelar såväl för kunderna som för samhället i stort. I dagens läge finns det många hinder i lagstiftningen och på operativ nivå som begränsar datarörligheten och belastar både kunder och myndigheter. För kunderna betyder hindren byråkrati, förseningar och svårigheter att få service i tid. Data ska kunna röra sig smidigt och säkert.
Inom ramen för Eepos förnyar vi stegvis våra arbetssätt och system för förmånshandläggningen och ärendehanteringen för att bättre svara mot de krav som ställs i och med prioriteringen av digitala tjänster. För att den här omfattande reformen ska lyckas, förutsätts det att FPA fullt ut kan använda sig av de möjligheter som teknologin och automationen för med sig.
FPA svarar för och utvecklar de nationella Kanta-tjänsterna. Med hjälp av Kanta rör sig patient- och klientuppgifterna mellan olika aktörer, och därigenom är Kanta en central del av social- och hälsovården. Kanta möjliggör kunskapsbaserad ledning, ökar kostnadseffektiviteten och stöder kontinuiteten i vården. Vi vill säkerställa att allt det som Kanta-tjänsterna har att erbjuda kan utnyttjas på alla håll i Finland.
Frågor i anslutning till digitaliseringen regleras på internationell nivå, vilket betyder att en viktig del av vårt arbete är att följa aktuella EU-processer.