Smidigare social trygghet för kunden
FPA vill att det ska bli smidigare att ansöka om socialförsäkringsförmåner och att hela systemet med social trygghet ska bli tydligare och klarare.
I nuläget utgör förmånerna en komplicerad helhet ur kundens synvinkel. Den lagstiftning som gäller social trygghet är omfattande och har byggts upp under olika tidsperioder. För kunderna syns det här bland annat i form av varierande begrepp och ett splittrat system där det kan vara svårt att veta vilka förmåner man har rätt till när livssituationen förändras.
Till FPA:s samhälleliga uppgift hör att utveckla den sociala tryggheten, skapa förtroende och säkerställa att systemet med social trygghet är hållbart också i framtiden.
Vårt mål är ett kundorienterat FPA som underlättar kundens vardag genom smidigare tjänster, minskat behov att kontakta FPA i olika ärenden och snabbare handläggning av förmånerna. Det här genomför vi i det strategiska utvecklingsprogrammet Eepos.
I vår verksamhet beaktar vi också den internationella verksamhetsmiljön och förändringarna i den. Till exempel påverkar EU:s rättsakter nästan alla FPA-förmåner när finländarna rör sig inom EU. Vi samarbetar internationellt och strävar efter att det ska vara lätt för kunden att sköta sina socialförsäkringsärenden även i internationella situationer.