Näin tilaat Kela-taksin

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksesta. Ahvenanmaalla taksi tilataan poikkeuksellisesti suoraan autoilijalta.

Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei voi korvata matkaasi.

Toimi näin

  1. Tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksen numerosta edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Katso tilausvälityskeskusten numerot.
    • Tilaa matka tilausvälityskeskuksesta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
    • Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Saat myös halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen. Samassa viestissä on kuljettajan puhelinnumero.
  2. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen samaan tilausvälityskeskukseen.
  3. Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä tilausvälityskeskukseen. Sinulta voidaan veloittaa peruuttamatta jääneen matkan hinta.
  4. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi ennen matkan alkamista. 
    • Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:

  • peruste taksin käytölle (et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia tai julkista liikennettä ei ole )
  •  nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun täytyy olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja tarve käydä apteekissa
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan taksiyrittäjältä tai kuljettajalta.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.

Tilausnumerot

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.  Alla on tilausvälityskeskusten tilausnumerot maakunnittain. Jos et tiedä mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf).

Tilauspuhelut tallennetaan palvelun laadun parantamiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa tallenteelta tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja Kelassa matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.

Tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon oikeudestasi taksin käyttöön

Kela käyttää sähköistä kyselypalvelua (TAKSO), jonka kautta voimme välittää tietoja tilausvälityskeskukseen. Jos olet toimittanut Kelaan todistuksen, että sinulla on pitkäaikainen oikeus taksin käyttöön (Todistus matkakorvausta varten, SV 67), tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon, millaiseen kulkuneuvoon sinulla on oikeus (taksi, invataksi, paaritaksi tai esteetön kulkuneuvo).

TAKSOn kautta välittyy myös tieto siitä, onko sinulla oikeus käyttää vakiotaksia ja peritäänkö matkastasi omavastuu. Omavastuuta ei peritä, jos vuosiomavastuusi on täyttynyt.

Voit pyytää tilausvälityskeskusta  lisäämään tietoihisi, jos tarvitset erityistä apua matkan aikana tai mukaasi tulee apuvälineitä.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että asiakas saa taksin tilauksensa mukaisesti. Ennalta tilatun taksin pitäisi saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta. Jos taksi ei tule, soita siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilasit taksin.

Tilausvälityskeskuksen täytyy järjestää sinulle korvaava kyyti. Jos tämä ei ole mahdollista ja joudut itse järjestämään kuljetuksen, tilausvälityskeskus korvaa siitä aiheutuneet tarpeelliset kustannukset kokonaan.