Om förmån har betalats ut felaktigt | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Om en förmån har betalats ut felaktigt

Om din förmån har betalats ut till ett för stort belopp kommer vi att höra dig innan vi fattar beslut om huruvida vi kommer att återkräva det felaktigt utbetalda beloppet. I praktiken går hörandet till så att vi skickar en begäran om utredning till dig.

Innan vi fattar beslutet om återkrav kan du, om du så vill, beskriva din ekonomiska situation och ge din syn på varför förmånen har betalats ut till för stort belopp.

Vänligen berätta i ditt svar till exempel om dina inkomster och utgifter, och om andra faktorer som inverkar på din förmåga att betala tillbaka den felaktigt utbetalda förmånen.

Du kan svara på begäran om utredning i MittFPA:

  • Logga in i MittFPA.
  • Välj Felaktigt utbetalda förmåner på förstasidan och sedan Svara på begäran om utredning. 

Om du inte kan använda MittFPA kan du skicka din utredning per post till FPA. Spara blanketten Utredning om felaktig utbetalning Y14r (pdf) på din enhet och fyll i den.  Skriv ut blanketten och skicka den till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.

Du kan också lämna in din utredning muntligen genom att ringa FPA.

Vi bedömer din helhetssituation och i vissa fall kan vi minska det belopp som drivs in. Om förmånen har betalats ut till för stort belopp på grund av kundens svikliga förfarande, avstår vi inte från återkrav och det belopp som återkrävs sänks inte heller.

Om du inte svarar på begäran om utredning fattar vi beslutet utifrån de uppgifter som finns att tillgå.

Efter hörandet får du ett beslut om återkrav

Efter att vi hört dig fattar vi ett beslut om återkrav. Vi fattar ett beslut om återkrav även om vi inte får något svar från dig. Du får också ett beslut om vi avstår från återkrav.

I beslutet anges det belopp som drivs in, förfallodagen och betalningsuppgifterna. Beslutet innehåller också anvisningar om hur du kan föreslå en betalningsplan eller överklaga beslutet.

Du får beslutet i MittFPA. Du får också beslutet per post, om du inte har avstått från papperspost.

Läs mer om återkrav av förmåner.

Läs mer

Har du frågor?

Ring FPA:s kundservice
Senast ändrad 29.9.2025