Vi samlar in besökarstatistik om användarna av webbplatsen fpa.fi. Det går inte att identifiera dig utifrån de uppgifter som samlas in.
Vi använder besökarstatistiken för att förbättra vår service och rapportering.
förmåner och åtgärder som avtalats med sysselsättningstjänsterna
grunddagpenning
arbetsmarknadsstöd
Kontakta FPA om du har frågor om arbetslöshetsförmåner som betalas av FPA. Du kan skicka ett meddelande till oss i MittFPA eller ringa vårt servicenummer.
Kontakta sysselsättningstjänsterna om din fråga gäller
Det finns i varje landskap två serviceproducenter av vilka taxiresor som ersätts av FPA kan beställas. Du kan själv välja vilkendera serviceproducenten du vill anlita för din resa.
indrivning av underhållsbidragsskuld och betalningsbefrielse
indrivning av borgensfordran på studielån och betalningsbefrielse
indrivning av hälsovårdsavgift för högskolestuderande.
Kontakta indrivningscentret om du vill avtala om en betalningsplan eller ställa frågor om indrivning. Om du vill fråga om ett beslut om återkrav ska du ringa servicenumret för den förmån som återkravet gäller.
Internationella situationer 020 634 0300020 634 0300
Vi betjänar måndag–fredag kl. 10–15.
FPA-förmåner när du reser utomlands eller flyttar till Finland
Om ditt ärende gäller bostadsbidrag för pensionstagare, underhållsstöd, studiestöd, utkomststöd eller allmänt bostadsbidrag, ska du välja servicenumret för det ämnesområdet.
Identifiera dig för telefontjänsten på förhand i MittFPA
Du kan identifiera dig innan du ringer till FPA. Då besvaras ditt samtal fortare. Identifieringen gör ditt samtal snabbare och tryggare, eftersom vår kundrådgivare ser dina uppgifter genast när hen svarar. Identifieringen görs i MittFPA.
Du kan också ringa FPA utan att identifiera dig på förhand. I så fall identifieras du på annat sätt under samtalet.
Så här identifierar du dig för telefontjänsten i MittFPA:
Välj Be att bli uppringd. Du hittar länken längst ner under Hjälp med att sköta ärenden.
Ange det telefonnummer från vilket du ringer och tryck på Beställ kod.
Du får en engångskod som är giltig i en halv timme.
Om du är inloggad med din smarttelefon kan du ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA. Då behöver du inte ange koden separat.
Alternativt kan du ringa FPA:s servicenummer och knappa in den kod du fått i din telefon enligt de anvisningar du får medan du väntar på svar.
Om du sköter någon annans ärenden per telefon rekommenderar vi att du identifierar dig på förhand. Det gör att dina ärenden kan skötas snabbare.
Logga in i MittFPA med dina egna bankkoder eller med mobilcertifikat och identifiera dig för telefontjänsten.
Under samtalet kontrollerar vår kundrådgivare att du har rätt att uträtta den andra personens ärenden.
Telefontjänsten är stängd under veckoslut och helgdagar:
trettondagen
långfredagen
påskdagen
annandag påsk
första maj
kristi himmelsfärdsdagen
midsommarafton
midsommardagen
alla helgons dag
självständighetsdagen
julafton
juldagen
annandag jul
nyårsdagen.
Samtal till FPA:s servicenummer är avgiftsbelagda. Priset gäller även väntetid.
Avgiften debiteras enligt prislistan för ditt telefonabonnemang
lokalnätsavgift (lna) om du ringer från ett fast nät
mobilsamtalsavgift (msa) om du ringer från en mobiltelefon
samtalsavgift för det aktuella landet om du ringer från utlandet.
Om ditt abonnemang har ett samtalspaket kan du kontrollera med operatören om 020-nummer ingår.
Det kostar inget att bli uppringd.
FPA:s telefontjänst har en återuppringningstjänst där du kan lämna en begäran om återuppringning medan du väntar. Vi kan ta emot ett begränsat antal begäranden. Återuppringning erbjuds under väntetiden om det finns lediga tider för återuppringning.
Du kan lämna en begäran om återuppringning antingen till det nummer du ringde från eller till ett annat nummer.
Om du lämnar en begäran om återuppringning kommer vår kundrådgivare att ringa dig en gång. Om vi inte får tag på dig får du ett textmeddelande där du ombeds ringa FPA på nytt.
När FPA ringer upp sina kunder kommer samtalen vanligen från numret 020 692 219 eller 020 634 1611. När vi ringer tillbaka till dig är samtalet avgiftsfritt.
Du kan också lämna en begäran om uppringning i MittFPA. Begäran kan göras för innevarande eller nästa vardag.
Vi följer upp hur nöjda kunderna är med de tjänster vi tillhandahåller genom en kundenkät. Vi skickar enkäten via SMS från numret 018 444 199, 018 444 033, 018 444 034 eller 018 444 569. Att besvara enkäten är kostnadsfritt. Du kan läsa mer om våra kundenkäter i avsnittet Om FPA. Du kan läsa mer om kundenkäten under Om FPA.