Keräämme sivuston käyttäjistä kävijätilastoja. Kerätyistä tiedoista ei voi tunnistaa sinua.
Kävijätilastoja käytetään palvelun kehittämiseen ja raportointiin.
Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat matkasi.
tuet ja työllisyyspalveluiden kanssa sovitut toimenpiteet
peruspäiväraha
työmarkkinatuki
Ota yhteyttä Kelaan, jos sinulla on kysyttävää Kelan maksamista työttömyystuista. Voit lähettää meille viestin OmaKelassa tai soittaa palvelunumeroomme.
Ota yhteyttä työllisyyspalveluihin, jos kysymyksesi koskee
Asioi perintäkeskuksen kanssa, jos haluat neuvotella maksusuunnitelmasta tai kysyä perintäasioista. Jos haluat kysyä takaisinperintäpäätöksestä, soita sen tuen palvelunumeroon, jota takaisinperintä koskee.
Voit soittaa Kelaan tunnistautuneena, jolloin puheluusi vastataan nopeammin. Tunnistautuminen myös nopeuttaa ja turvaa asiointiasi, kun asiantuntijamme näkee tietosi heti vastatessaan puheluusi. Tunnistautuminen tehdään OmaKelassa.
Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista. Silloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.
Valitse Soita tunnistautuneena. Löydät sen OmaKelan alalaidasta kohdasta Apua asiointiin.
Anna puhelinnumero, josta soitat puhelinpalveluun ja paina Tilaa koodi.
Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa puolen tunnin ajan.
Jos olet kirjautunut älypuhelimella, voit soittaa palvelunumeroon suoraan OmaKelassa olevista numerolinkeistä. Koodia ei tällöin tarvitse näppäillä erikseen.
Vaihtoehtoisesti voit soittaa Kelan palvelunumeroon ja näppäillä saamasi koodin puhelimeesi jonotuksen aikana saamiesi ohjeiden mukaan.
Jos hoidat toisen henkilön asioita puhelimitse, suosittelemme, että tunnistaudut puhelinpalveluun etukäteen. Se nopeuttaa asiointiasi.
Kirjaudu OmaKelaan omilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella ja tunnistaudu puhelinpalveluun.
Asiantuntijamme tarkistaa puhelun aikana, että voit hoitaa asiaa toisen puolesta.
Puhelinpalvelumme on kiinni viikonloppuisin ja pyhäpäivinä:
loppiaisena
pitkäperjantaina
pääsiäispäivänä
2. pääsiäispäivänä
vappuna
helatorstaina
juhannusaattona
juhannuspäivänä
pyhäinpäivänä
itsenäisyyspäivänä
jouluaattona
joulupäivänä
tapaninpäivänä
uudenvuodenpäivänä.
Puhelu Kelan palvelunumeroon on maksullista. Myös jonottaminen on maksullista.
Hinta on puhelinliittymäsi hinnaston mukaan
paikallisverkkomaksu, kun soitat kiinteästä verkosta
matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta
kyseisen maan puhelumaksu, kun soitat ulkomailta.
Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö pakettiin myös 020-alkuiset puhelut.
Takaisinsoitto on maksutonta.
Kelan puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittopalvelu, jossa voit jättää Kelaan takaisinsoittopyynnön jonotuksen aikana. Voimme ottaa vastaan rajoitetun määrän takaisinsoittopyyntöjä. Takaisinsoittoa tarjotaan jonotuksen aikana aina, kun takaisinsoittoaikoja on vapaana.
Voit jättää takaisinsoittopyynnön joko numeroon, josta soitit, tai johonkin toiseen numeroon.
Jos jätät takaisinsoittopyynnön, asiantuntijamme soittaa sinulle yhden kerran. Jos emme tavoita sinua, saat Kelasta tekstiviestin, jossa sinua pyydetään soittamaan uudelleen Kelan puhelinpalveluun.
Kun soitamme Kelasta asiakkaille, puhelut tulevat yleensä numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Kun soitamme sinulle takaisin, puhelu on sinulle maksuton.
Voit myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle.
Tallennamme asiakaspalvelusta ja asiakaspalveluun soitetut puhelut. Voit lukea tallentamisesta tarkemmin tietosuojaselosteesta.
Seuraamme asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjoamiimme palveluihin palautekyselyn avulla. Lähetämme kyselyn tekstiviestillä numerosta 018 444 199, 018 444 033, 018 444 034 tai 018 444 569. Kyselyyn vastaaminen on sinulle maksutonta. Voit lukea lisää palautekyselyistä Tietoa Kelasta -osiosta.