Jos sinulla on turvakielto

Suosittelemme sinulle asiointia verkossa tai puhelimitse.

Verkkopalvelu

Turvakieltoasiakkaana voit hoitaa Kela-asioitasi turvallisesti ja helposti verkossa. Kirjaudu palveluun omilla verkkopankkitunnuksillasi. Näet palvelussa kaikki omat tietosi.

Puhelinpalvelu

Kela palvelee turvakieltoasiakkaita puhelimitse numerossa 020 635 3500 arkisin klo 9–16. Numerosta saa palvelua myös ruotsiksi ja englanniksi.

Palvelupisteessä

Kelan palvelupisteessä palveluasiantuntija ei näe turvakiellolla suojattuja tietojasi. Tarvittaessa palveluasiantuntija jättää yhteydenottopyynnön turvakieltoasioihin erikoistuneeseen yksikköön, joka ottaa sinuun yhteyttä. Voit hoitaa asioitasi myös palvelupisteen asiakastietokoneella.

Ajanvaraus

Turvakieltoasiakkaana sinun ei kannata tehdä verkossa ajanvarausta Kelan palveluasiantuntijalle. Palveluasiantuntija ei näe turvakiellon piirissä olevia tietojasi.

Tieto turvakiellosta siirtyy yhteystietojen mukana

Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin tietyille viranomaisille. Viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta.

Lue lisää