Jos sinulla on turvakielto | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Asiointipalveluissa käyttökatko 14.12. klo 6.00–20.00 Lue lisää

Jos sinulla on turvakielto

Suosittelemme sinulle asiointia verkossa tai puhelimitse.

OmaKela

Turvakieltoasiakkaana voit hoitaa Kela-asioitasi turvallisesti ja helposti verkossa. Kirjaudu OmaKelaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Näet palvelussa kaikki omat tietosi.

Puhelinpalvelu

Kela palvelee turvakieltoasiakkaita puhelimitse numerossa 020 635 3500 arkisin klo 9–16. Numerosta saa palvelua myös ruotsiksi ja englanniksi.

Palvelupisteessä

Kelan palvelupisteessä palveluasiantuntija ei näe turvakiellolla suojattuja tietojasi. Tarvittaessa palveluasiantuntija jättää yhteydenottopyynnön turvakieltoasioihin erikoistuneeseen yksikköön, joka ottaa sinuun yhteyttä. Voit hoitaa asioitasi myös palvelupisteen asiakastietokoneella.

Ajanvaraus

Turvakiellosta huolimatta voit varata puhelinajan verkossa. Lue lisää puhelinajan varaamisesta.

Tieto turvakiellosta siirtyy yhteystietojen mukana

Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, Digi- ja väestötietovirasto voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin tietyille viranomaisille. Viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta.

Sivu päivitetty 22.4.2021